Aktuell forskning

Nå blir det mer forskning på barnekreft

På den internasjonale Barnekreftdagen 15.februar i år informerte vi om at Barnekreftforeningen skal gi støtte til flere viktige prosjekter med til sammen minst 8 millioner kroner. Etter årets braksuksess med Facebook-aksjonen fikk Barnekreftforeningen inn over 17 millioner kroner. Det gir enda flere midler å søke på i tiden framover.

Nå blir det mer forskning på barnekreft - les hele saken

/share/mime/pdf.gifDette støtter Barnekreftforeningen i 2017
    (stotte-til-ulike-prosjekter-2017.pdf, 337kB)

Norsk barnekreftforskning prioriteres ikke

Norsk barneonkologi er både underbemannet og underfinansiert. Et samlet fagmiljø slår nå alarm. Ny utredning, utarbeidet av en gruppe innen norsk barneonkologi, melder at Norge ligger langt etter våre nordiske naboland når det gjelder bidrag til forskning på barnekreft. Mange prosjekter innen kreftforskning konkurrerer om forskningsmidler, og hittil har forskning på barnekreft for det meste tapt kampen om disse midlene. For fortsatt å kunne gi behandling i toppklasse til barn og ungdom med kreft, er aktiv forskning helt nødvendig. Helsemyndighetene må nå ta et krafttak

Norsk barnekreftforskning prioriteres ikke - les hele saken

/share/mime/pdf.gifRapport fra utredningsgruppen
    (rapport_barnekreft_web.pdf, 252kB)

Følg med på debatten om barnekreftforskning

I mars i år (2016) lanserte norske barneonkologer en ny utredning om dagens status på Barnekreftforskning.
    Forskerne ytret bekymring og fastslår i rapporten at Norsk barneonkologi er både underbemannet og underfinansiert.
    Statssekretær Anne Grethe Erlandsen (H) i Helse- og omsorgsdepartementet, sier hun ikke vil øremerke midler ut ifra enkelte diagnosegrupper eller diagnoser.  Følg debatten her

Følg med på debatten om barnekreftforskning - les hele saken

02099