Samlingen er både for foreldre og søsken, og for foreldre som har mistet sitt eneste barn i løpet av de 3 siste årene. De som har mistet for mer enn 3 år siden og som ikke har deltatt på sorgsamling før, er også velkommen til å søke. Program for sorgsamlingen blir laget i samarbeid med psykologspesialist ved Senter for Krisepsykologi i Bergen.

Vi tilbyr en kombinasjon av seminar, samtalegrupper, aktiviteter, rekreasjon i samvær med andre i samme situasjon. Vårt ønske er at alle skal få et godt grunnlag til å mestre livet videre med god hjelp fra erfarne likemenn og fagfolk – og unge frivillige.

Det veksles mellom samlinger i plenum og samtaler i mindre grupper for foreldrene. Søsken samles i samtalegrupper som settes sammen etter alder. Det blir et eget opplegg for ungdom, og om kveldene blir det tilrettelagte aktiviteter til disse.

Vi oppfordrer sterkt til å ta med tenåringer. Av erfaring vet vi at ungdom kan være vanskelige å få med seg, men tidligere tilbakemeldinger viser at de har stort utbytte av å delta og få møte andre som har det «akkurat som meg».

Foreldre deltar på foredrag rundt ulike tema som:

• sorgreaksjoner og sorgforløp
  • reaksjonsforskjeller mellom kvinne og mann
  • sorgreaksjoner hos søsken
  • sorgens konsekvenser for foreldrenes omsorgssystem
  • familiesamspill
  • familiers erfaring med nettverksstøtte
  • komplisert sorg
  • når søke hjelp

Søsken deltar i egne samtalegrupper fordelt etter alder og har aktiviteter sammen. Tidligere tilbakemeldinger viser at familier med små barn (under skolealder) synes det kan være tungt å skulle «ta seg av» de aller minste etter endt seminardag. Derfor anbefaler vi ikke å ha med barn under skolealder på disse sorgsamlingene.

Vi ønsker dere velkommen til en helg som vi håper kan gi nytte og hjelp i hverdagen.

PRAKTISK INFORMASJON
Dato: 2. – 4.oktober
Sted: Hadeland Hotell, Gran

Familier som ikke har deltatt tidligere vil bli prioritert, men det er fullt mulig å melde seg på om dere har deltatt tidligere og ønsker å delta på nytt. Vi gjør alt for at alle skal få plass.

Reise og oppholdsutgifter dekkes av Barnekreftforeningen mot en egenandel per familie på:
VOKSEN kr. 600,–
BARN kr. 250,–

De som har bestilt flybilletter må i tillegg beregne en utgift på kr. 1000,– per billett. NB! Ved avbestilling etter 14 dager før samling; egenandelen per familie betales i sin helhet.

Har du spørsmål, ta gjerne kontakt med fagsjef Britt Ingunn Sævig på e-post [email protected] eller på mobil 992 48 615

Meld deg på samlingen ved å trykke på lenken HER.

Bli medlem

Vi er her for deg som er i familie til et barn rammet av kreft! Ved å bli medlem hos oss, vil vi gi deg støtte og tilbud. Ønsker du bare å støtte oss, må du velge et støttemedlemskap. Takk til alle som er med og støtter!

Om bedriften
Om kontaktpersonen