Gaver

På grunn av koronapandemien har møtepunktene dessverre blitt innstilt over lang tid. Vi får desverre ikke møttes på hverken sykehusene for samtaler eller treffes for å dele erfaringer, bekymringer eller sorger på lokale samlinger.

Derfor har vi opprettet en telefontjeneste både for de som har eller har hatt barn med kreft. På vår telefontjeneste vil du få mulighet til å treffe våre likepersoner på telefon. En likeperson er en forelder som selv har hatt et barn med kreft. Hos likepersonen kan du få gode råd og tips, og en samtalepartner som fra egen erfaring har innsikt i hva din familie nå går igjennom. Målet med samtalen er at du selv skal oppleve støtte for det du og din familie går igjennom.

Et viktig prinsipp med likepersonsarbeid er at personer som selv har erfart kreft hos barn eller ungdom i familien, kan dele sine erfaringer med andre og samtidig være en person som forstår og støtter. Les mer om likepersontjenesten her.

For å sikre høy kvalitet hos Barnekreftforeningens likepersoner, deltar hver likeperson på Barnekreftforeningens opplæringskurs og skal være godkjent som likeperson, før en kan gå inn i tjenesten. Samtidig er likepersonene både frivillige og ulønnet og har et genuint ønske om å bistå familier, slik de selv fikk muligheten for når de hadde et barn med kreft.

Likepersonsarbeid skal ikke være en erstatning for offentlig og privat omsorg, snarere et ekstra tilbud. En likeperson gir ingen medisinske råd eller legger seg opp i behandlingen. Dette er spesielt viktig i disse tider. Dersom du har spørsmål om koronaviruset, ber vi deg ta direkte kontakt med legen eller avdelingen barnet tilhører.

Fordi våre likepersoner er frivillige, har vi begrenset telefontid onsdager mellom kl20-22.

Registrering til telefonsamtale gjøres her.
PS: Det er ingen krav om medlemskap for å benytte denne tjenesten. Telefontjenesten er både for de som er under behandling, ferdig behandler og de som har mistet sitt barn i kreft.

Vi ser frem til å prate med deg!

Hilsen Barnekreftforeningen

Bli medlem

Vi er her for deg som er i familie til et barn rammet av kreft! Ved å bli medlem hos oss, vil vi gi deg støtte og tilbud. Ønsker du bare å støtte oss, må du velge et støttemedlemskap. Takk til alle som er med og støtter!

Om bedriften
Om kontaktpersonen