Løp for meg 2020 - sammen, hver for oss

Løp for meg_Rikshospitalet

"Løp for meg" ble i år arrangert for tredje år på rad i samarbeid med Springtime . På grunn av koronasituasjonen ble årets løp digitalt.

Vi oppfordret folk til å løpe sammen, hver for oss - i kampen mot barnekreft. Til tross for et annerledes løpsarrangement, var det ikke noe å utsette på innsatsen til årets deltakere. Til sammen ble det samlet inn over 700 000 kroner til barnekreftsaken! sier Camilla Hobøl Korsæth, prosjektleder for årets løp.

"Barn i alle aldre" meldte seg på via Barnekreftforeningens hjemmeside, de løp eller gikk der de var, og registrerte deretter hvor langt de hadde løpt. Alle som deltok kunne bestille startnummer, medalje og t-skjorte som de fikk tilsendt i posten.

Løpegleden spredte seg raskt gjennom deling i sosiale medier. Her deltok store som små - mødre, fedre, barn i barnevogn, besteforeldre, bedrifter, skoleklasser, barnehager, idrettslag og mannen i gata. Familier arrangere løp i eget nærområde og bedrifter oppfordret sine ansatte til å løpe. Alt i henhold til smittevern.

Korsæth trekker frem flere løpsøyeblikk som har gjort ekstra inntrykk. Blant annet var det en skoleklasse som løp for en medelev som hadde fått tilbakefall av kreft. En familie på fire, inkludert far på krykker, brukte en hel søndag, og løp til sammen 62 kilometer "Facebook-live" på bane. Det var også en aktivitetsansvarlig i et fengsel, som fikk 36 innsatte til å løpe for barnekreftsaken.

Korsæth forteller at Barnekreftforeningen er overveldet over det store engasjementet.

Det er ikke til å legge skjul på at årets løp ble møtt med en viss skepsis i forkant. Restriksjoner, smittevern og sosial distansering gjorde at vi ble nødt til å tenke nytt, både under planleggingen og gjennomføringen av løpet. Med en hverdag snudd på hodet for folk flest, var det derfor desto mer imponerende og rørende å se hvor ivrige folk var etter å delta, sier Korsæth.

Barnekreftforeningen er så takknemlige for alle som deltok, støttet og engasjerte seg for saken vår. Både de som løp og de som delte herlige løpsøyeblikk, men også de som spredte budskapet og ikke minst samarbeidspartnere som bidro med premier.

- Vi gleder oss til å se igjen alle som deltok i år, og flere nye fjes ved startstreken i 2021, avslutter Korsæth.

Gave

Ved å gi en gave, gir du barn og familier rammet av kreft, gylne øyeblikk og hjelp i en sårbar og vanskelig tid. Sammen skal vi finne bedre behandlingsmetoder og kommer nærmere drømmen om at alle barn skal overleve kreft. Tusen takk!

Om gaven
Om deg