BARNEKREFTFORENINGEN inviterer til FAGSEMINAR OM SENEFFEKTER

24. til 25. Januar (2019) inviterer Barnekreftforeningen til fagseminar om seneffekter på Gardermoen.

Kurset tar opp utfordringer barn og ungdom, som har vært gjennom kreftbehandling, går gjennom når de kommer tilbake i sin hverdag.

Barnekreftforeningen ønsker også i år å bidra med kunnskap slik at lærere, barnehagelærere, assistenter, skoleledere, helsesykepleiere, PPT-ansatte, rehabiliteringssteder, NAV ansatte og eventuelt andre som naturlig jobber med barn og ungdom, er bedre forberedte til å møte/tilrettelegge deres hverdag.

Målet med fagseminaret er å:

• Gjøre deltakerne kjent med noen av utfordringene de vil møte
  • Øke deltakernes forståelse for elevenes og foreldrenes utfordringer
  • Bidra til at pedagoger og andre i samarbeid med foreldre og hjelpeinstanser kan finne gode løsninger for hver enkelt elev.

Programmet er ikke helt klarlagt enda, men kurset starter opp 24.januar og det vil inneholde bl.a. foredrag om «Seneffekter hos barn og ungdom» ved lege Inga Maria Johannsdottir og forsker Hanne Cathrine Lie ved Nasjonal kompetansetjeneste for seneffekter etter kreftbehandling, OUS.

I løpet av disse to dagene, vil det også være foredrag av bl.a. sykepleier, spesialpedagog, en tidligere pasient og andre som både har forsket på, og jobber tett med, barn og ungdom med seneffekter. Underveis vil det bli lagt vekt på ulike utfordringer ved ulike behandlinger og deltakerne vil bli delt inn i grupper underveis. Det vil bli rettet fokus både mot de av dere som møter barn / ungdom med seneffekter etter hjernesvulst, og de av dere som jobber med barn / ungdom med andre kreftformer og utfordringer.

Det vil bli satt av god tid til både spørsmål, erfaringsutveksling og gruppesamtaler i løpet av disse dagene.

Les mer om seneffekter

Utenom reisekostnader, blir det egenandel på kr 700,-
Ellers blir alle utgifter ifm overnatting dekket av Barnekreftforeningen.

MER INFORMASJON MED PÅMELDING VIL KOMME I LØPET AV NOVEMBER MÅNED.

Se hele invitasjonen her

(919) 02099