Kristine Emilie Krüger

Kristine Emilie bruker sitt musikalske talent for å støtte barn og ungdom med kreft

Kristine Emilie Krüger er en talentfull musiker. Hun startet å spille fiolin allerede som syv-åring, og bruker all sin fritid på fiolin, piano og sang. Fredag 6.april sto den 15 år gamle fiolinisten fra Stavern på scenen for å kjempe om finaleplassen.

-Jeg spiller for barn og ungdom med kreft og ønsker at de skal få samme muligheter som jeg har fått. Jeg vil hjelpe andre barn til å ha flere muligheter, ikke bare sitte på sykehuset å være syk, forteller Kristine Emilie.

Da venninnen til Kristine Emilie fikk leukemi, ville hun bruke sitt musikalske talent til noe mer. Allerede som 13- åring i 2016 ga hun noen tusenlapper etter spilling på fiolin i Staverns gater. Da hun våren 2017 mottok 50.000 i en talentkonkurranse i regi av Larvikbanken, ga hun halvparten til Barnekreftforeningen. Kristine har også ved flere anledninger donert sine spillejobber til Barnekreftforeningen.

Pengene kommer godt med
Barnekreftforeningen er takknemlig for at Kristine velger å donere pengene hun har jobbet så hardt for til Barnekreftforeningen. Uten gaver fra generøse ildsjeler som Kristine Emilie, kunne ikke Barnekreftforeningen nådd sitt mål om å bekjempe barnekreft.

Musikkterapi reduserer bivirkninger under kreftbehandling
Et av de forskningsprosjektene Barnekreftforeningen støtter i 2018 er musikkterapi med 240 000 kroner. Musikkterapi blir brukt for å redusere bivirkninger ved cellegiftbehandling hos barn. Behandlingen har vist seg å ha psykologiske fordeler som bedrer barns evner til å utrykke seg gjennom sykdomsforløpet slik at de bedre kan hanskes med sine utfordringer og ha fokus på det friske i seg.

Les mer om hvilke forskningsprosjekter Barnekreftforeningen støtter her

Vi heier på Kristine Emilie i semifinalen av Norske Talenter.

Her kan du se noen av hennes tidligere opptredener

Kristine Emilies opptreden i semifinalen

(919) 02099