Rekordmange deltakere på Barnekreftforeningens fagseminar

Eva-Mari Andersen på Barnekreftforeningens fagseminar.

- Det er viktig å nå ut til de som jobber tett med barn og ungdom i det daglige, slik at de kan tilrettelegge best mulig, sier fagsjef i Barnekreftforeningen, Britt Ingunn Wee Sævig.

Verdifull kompetanseheving

Over to innholdsrike dager fikk en rekordstor samling ansatte i bl.a. ordinær skole, sykehusskolen, PPT og avlastningstjeneste lytte til foredrag. Presentasjonene ble holdt av fagpersoner med ulik ekspertise på seneffekter hos barn og unge etter kreftbehandling. Barnekreftforeningens fylkesforeninger bidro med å dekke reisekostnader for den enkelte, slik at så mange som mulig skulle få være til stede på arrangementet.

Vi vet for lite om hvordan unge som har hatt en alvorlig, potensielt dødelig sykdom har det på skolen.

Eva-Mari Andersen, stipendiat ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO.

- Vi ønsker at skoler og kommuner skal ha mulighet til å sende sine ansatte på denne viktige kompetansehevingen, sier Sævig. - Det tilfører stor verdi til barn og unge som opplever seneffekter, og som trenger å bli møtt av forståelsesfulle og kunnskapsrike voksne i sin skolehverdag.

- De som jobber med barn og unge kan føle seg alene når de kommer i en situasjon der de skal tilrettelegge for et barn eller en ungdom som har fått kreft, eller har vært gjennom kreftbehandling, fortsetter Sævig. - De trenger kunnskap om seneffekter som kan oppstå i forbindelse med behandlingen, eller flere år etter at behandlingen er avsluttet. Det er helt nødvendig for at disse yrkesgruppene skal få gjort det de kan for å hjelpe - slik vi vet at de vil!

Vi har som mål å skape et så trygt og inkluderende miljø som mulig. Det handler om å tilrettelegge for læring.

Bård Anders Clausen, rektor ved Sykehusskolen, OUS.

Variert program

Programmet på seneffektseminaret var allsidig og variert. Kombinasjonen av fakta om fysiske og psykososiale seneffekter, funn fra forskning, sterke personlige historier og informasjon om rettigheter vakte stor interesse. I pausene summet det av engasjerte samtaler og nyttig erfaringsutveksling mellom deltakerne. Foredragsholderne bidro med nyttige innspill og svarte gjerne på spørsmål.

- Barnekreftforeningen setter stor pris på at dyktige fagpersoner fra både Sykehusskolen, forskningsmiljøer og klinikker bidrar med å dele sin kunnskap på dette arrangementet, sier Sævig. - Vi er også svært takknemlige for at våre medlemmer Siv Helen og Espen Linnerud gir deltakerne unik innsikt i utfordringer, behov og muligheter, gjennom å dele sin personlige historie.

Program seneffektseminar januar 2024

Eva – Mari Andersen, Stipendiat, Institutt for spesialpedagogikk, UiO
«Da jeg kom tilbake var alt så forandret, jeg hadde ingen holdepunkter lenger. Unge kreftoverlevendes erfaringer fra utdanningsløpet»

Bård Anders Clausen, rektor, og Gard Ove Sørvik, avdelingsleder, Sykehusskolen OUS: «Utfordringer, rettigheter og lovverk i skolen ved langvarig sykdom»

Kristine Andersen Dalan, koordinerende ressurssykepleier, Rikshospitalet: «Samarbeid sykehus – hjemmeskole»

Inga Maria Johannsdottir, Barneonkolog og overlege, Barneavdelingen for kreft- og blodsykdommer, Rikshospitalet: «Seneffekter hos barn og ungdom etter behandling»

Einar Stensvold, Overlege/Phd og Elna Hamilton Larsen, Barnesykepleier/Phd, Barneavdelingen for kreft- og blodsykdommer, Rikshospitalet og Med. fakultet, UIO: "Forskning på seneffekter og tiden etter behandling - hva har vi funnet?"

Anita Puhr, Psykologspesialist klinisk nevropsykologi, OUS: «Nevropsykologiske seneffekter etter hjernesvulstbehandling»

May Aasebø Hauken, professor, Senter for krisepsykologi, Bergen: «Kreftbehandlingen er bare halve jobben – om spesielle utfordringer som påvirker elevens skolehverdag»

Siv Helen og Espen Linnerud, Barnekreftforeningen Buskerud: «Sammen»