Spinalpunksjon

Det tas prøver til ulike undersøkelser for eventuelt å finne bakterier eller virus, celler telles, innholdet av sukker og protein bestemmes, og det tas prøve til spesialundersøkelser alt etter hvilken sykdom det er mistanke om.

Spinalpunksjon benyttes også til å gi ulike medikamenter inn i spinalkanalen.

Slik er undersøkelsen

Det kreves ingen spesielle forberedelser, men det er viktig at barnet ligger helt rolig. Derfor brukes det ofte narkose til planlagte spinalpunksjoner hos barn. Barnet må derfor faste i noen timer før narkosen gis. Det betyr at barnet ikke får spise mat, tygge tyggis, suge på drops, etc. like før undersøkelsen.

Barnet legges i sideleie med bøyde ben og krum rygg. Legen stikker en tynn nål gjennom huden og inn i hulrommet mellom ryggvirvlene i korsryggen. Når spinalvæsken drypper ut, tas det prøver til ulike undersøkelser i sterile prøveglass.

Til slutt fjernes nålen, og det legges et plaster over innstikkstedet.

Selve spinalpunksjonen tar vanligvis noen få minutter. I tillegg må dere regne med å bruke litt tid før og tid til hvile etterpå.

Etter undersøkelsen

Ved narkose passes barnet godt på til det har våknet fra narkosen. Noen kan være kvalme etterpå, og da kan det være lurt å vente litt med å spise og drikke. Større barn bør ligge flatt noen timer etter undersøkelsen. Ved hodepine er det viktig at barnet legger seg ned, eventuelt kan det gis smertestillende. Diskuter gjerne dette med legen.

Noen av resultatene som celletelling, fås samme dag, andre som bakteriedyrking kan ta noen dager. Ved utredning av visse sjeldne tilstander må prøver sendes til spesiallaboratorier. I så fall kan det ta flere uker til det endelige resultatet foreligger.

Kilde: OUS

Bli medlem

Vi er her for deg som er i familie til et barn rammet av kreft! Ved å bli medlem hos oss, vil vi gi deg støtte og tilbud. Ønsker du bare å støtte oss, må du velge et støttemedlemskap. Takk til alle som er med og støtter!