Forskning

Barnekreft er annerledes enn kreft hos voksne. Barn får andre kreftformer og trenger annen behandling enn voksne. Barnekreft er heller ikke én diagnose. Det finnes mange forskjellige typer kreft som rammer barn, og i noen tilfeller svært sjeldne kreftformer som inntreffer i Norge kanskje én gang hvert tiende år. Da er det viktig med internasjonalt samarbeid. Derfor er det viktig at det er egen forskning på barnekreft.

Takket være fremgangsrik forskning overlever i dag 86% av alle barn og ungdom som rammes av kreft i Norge i dag. På 60-tallet overlevde bare litt over 20%. Vårt mål er at alle barn og ungdommer som blir rammet av kreft skal overleve.

Barnekreftforeningen er avhengig av støtte til forskning for å nå målet om at ingen barn skal dø av kreft og få et godt liv etter kreftbehandling. Gaver fra enkeltpersoner og bedrifter bidrar til at Barnekreftforeningen er i stand til å tildele betydelige midler til forskning hvert år.

Her er en oversikt over prosjekter vi har støttet de siste årene.

Støtte og tilbud for barn og familier

Barnekreftforeningen er her først og fremst for å hjelpe familier som har et barn som er rammet av kreft. Gjennom Barnekreftforeningen tilrettelegges det for at familien skal få tilbud om møteplasser der de kan treffe andre i lignende situasjon; et felleskap som kan være til støtte for hele familien.

Barnekreftforeningen arbeider både lokalt og nasjonalt. Som en del av vårt tilbud til familiene, holder vi også kurs for fagpersonell i skole og helsesektoren slik at de har gode forutsetninger for å tilrettelegge for barna og familiene som trenger det.

Barnekreftforeningen tilbyr en rekke støtteordninger til sine medlemmer, inkludert juridisk hjelp til familiene. Her kan du lese mer om våre tilbud til familier.

Familiehus

TV-aksjonen 2024 går til Barnekreftforeningen, og arbeidet med å etablere familiehus ved universitetssykehusene i Tromsø, Trondheim, Bergen og Oslo. Her kan barn med alvorlig sykdom og familien deres bo sammen mens barnet er under behandling.

Et hjem i nærheten
Annenhver dag får et barn i Norge kreft, og hver uke blir 10 barn født med hjertefeil.  Når et barn blir alvorlig sykt, rammes hele familien. Ofte må barnet reise langt for å få livsviktig behandling, og familien blir splittet i lange perioder.
Familiehusene vil gi familier med alvorlig syke barn, uavhengig av diagnose, mulighet til å skape et hjem hjemmefra. Her kan de støtte hverandre gjennom livets vondeste periode og få etterlengtede pauser fra sykehusets alvorstunge korridorer.

Les mer om TV-aksjonen 2024: Sammen for små helter

«Husk at alt må gjøres til det beste for barna!»

Harald Arnvad<br><em>- en av Barnekreftforeningens stifter</em>e<br>Harald Arnvad
- en av Barnekreftforeningens stiftere

Årsrapporter

Barnekreftforeningen er medlem av Innsamlingskontrollen, og informasjon om hvordan vi bruker pengene er tilgjengelig i våre årsrapporter.