Når et barn får kreft rammes hele familien. Medisinske spørsmål besvares best på sykehuset, men hos mange er informasjonsbehovet stort. Her har vi samlet informasjon og råd om hvordan man kan håndtere den nye hverdagen.

Barnekreft i Norge i dag

214 barn og unge i Norge fikk kreft i 2023. Antallet har holdt seg stabilt de siste årene.

Det finnes mange ulike barnekreftformer, som krever forskjellige behandlingsmetoder. Fordi hver diagnose er sjelden, er internasjonalt samarbeid helt nødvendig. Ved å utveksle kunnskap og erfaringer over landegrensene, kan vi gjøre fremskritt innen behandling, og komme nærmere målet om å bekjempe barnekreft.

Forskning nytter!

På 1960-tallet var det få som overlevde barnekreft. I dag overlever 4 av 5. I Norge samarbeider landets ulike behandlingsinstitusjoner tett om behandling av barnekreft.

Barnekreftforeningen gir årlig øremerkede midler til forskning på kreft hos barn. Blant annet ble Den nasjonale barnekreftbiobanken opprettet med forskningsmidler fra Barnekreftforeningen i 2017. Barnekreftbiobanken har som hovedmål å bedre diagnostikk, behandling og oppfølging av barn med kreft. Arbeidet som gjøres der er en forutsetning for en rekke norske forskningsprosjekter, men også for norsk deltakelse i internasjonale studier.

Barnekreft er ikke som voksenkreft

Barnekreft er ikke det samme som kreft hos voksne. Hos barn utvikles kreften hurtig. I motsetning til hos voksne, finnes ingen kjente ytre faktorer som er av betydning for hvordan sykdommen utvikler seg.

Den totale overlevelsen er nå på 89%, og i Norge i dag lever det ca. 7000 personer som har hatt kreft som barn. Ca. 2/3 av disse lever med, eller har opplevd seneffekter som følge av sykdommen eller behandlingen.