CT-undersøkelse

CT brukes som tilleggsundersøkelse til vanlig røntgen og ultralydundersøkelser. Pasienten som skal ta CT må ligge helt stille under undersøkelsen, og kan eventuelt få beroligende medisin. I noen tilfeller kreves det narkose, og her vil helsepersonell gjøre en individuell vurdering.

Slik foregår undersøkelsen

Hvis barnet skal ha narkose må det faste (ikke spise, drikke, ta medisiner eller suge på pastiller). Hvor lenge på forhånd pasienten må faste er avhengig av alder. Som regel er dette fra kl. 24 for voksne og større barn, og babyer fra kl. 04.

Dersom barnet skal være våken under CT-undersøkelsen er det lurt å forberede barnet på han/hun må ligge stille på en benk som beveger seg inn og ut av trommelen. Når bildene tas, bråker det en del. Pasienten kan spise og drikke som vanlig før undersøkelsen, dersom narkose ikke blir gitt.

CT gjøres både med og uten kontrast. Dette gjøres enten ved å gi det flytende slik at barnet kan drikke det, ved å få lagt ned sonde eller ved intravenøs kontrast, som settes rett i en blodåre.

Undersøkelsen gjør ikke vondt. Det å få lagt ned sonde kan være ubehagelig. Noen synes det er ubehagelig å få venflon, selv om de har fått på bedøvelseskrem. En kan kjenne en "varmefølelse" i kroppen rett etter at intravenøs kontrast er satt (dette er ikke farlig).

Undersøkelsen tar ca. 1/2 time. Ved narkose tar det totalt ca. 1 ½ time.

Etter undersøkelsen

Hvis barnet er våken under undersøkelsen er det ingen forholdsregler etterpå. Hvis barnet får narkose, må barnet overvåkes til han eller hun er våken, får i seg drikke/mat og har tisset. Dere kan reise hjem samme dag.

Resultatet av undersøkelsen foreligger ofte samme dag, noen ganger dagen etter. Er barnet til undersøkelse uten innleggelse (poliklinisk), får enten henvisende lege beskjed, eller dere får avtale om en ny time der resultatene gis. I noen tilfeller kan resultatet meddeles per telefon.

Kilde: OUS

Bli medlem

Vi er her for deg som er i familie til et barn rammet av kreft! Ved å bli medlem hos oss, vil vi gi deg støtte og tilbud. Ønsker du bare å støtte oss, må du velge et støttemedlemskap. Takk til alle som er med og støtter!