Ultralydundersøkelse

Det er viktig at barn og unge som skal til ultralyd er godt forberedt, og at du som forelder/foresatt snakker med barnet om undersøkelsen. Informasjon og samtale bidrar til trygghet hos barnet.

Slik er undersøkelsen

Noen ultralydundersøkelser krever forberedelser, og det er viktig at disse følges for å få en god undersøkelse.

Ultralyd av nyrer og urinveier

Barnet kan drikke vanlig. Barnet skal helst ikke tisse siste timen før undersøkelsen.

Ultralyd av magen

Barn under 2 år skal ikke drikke eller spise de siste 2 timene før undersøkelsen. Barn over 2 år skal ikke spise de siste 4 timer før undersøkelsen, men kan gjerne drikke.

Øvrige ultralydundersøkelser

Ingen spesielle forberedelser. Undersøkelsen varer i cirka 15 minutter.

Ultralydundersøkelsen utføres i et ganske mørkt rom og barnet må ligge på en undersøkelsesbenk. Det brukes en gele mellom ultralydapparatet og huden for å lage ultralydbilder.

Man tar flere bilder, og det er viktig at barnet ligger rolig slik at bildene blir gode og tydelige. Under hele undersøkelsen kan foreldre/foresatte være sammen med barnet. Dette er en stor trygghet for barnet.

Ved ultralydundersøkelsen bruker vi en gelé og en ultralydprobe. Denne geleen varmes opp på forhånd, men kan føles litt våt og klissete på huden. Ved å føre denne ultralydproben over det området av kroppen vi ønsker å undersøke, får vi bilder på en skjerm som legen kan se på.

Etter undersøkelsen

Når ultralydundersøkelsen er ferdig kan barnet reise hjem. Bildene blir beskrevet av en radiolog (røntgenlege) og svaret sendes til henvisende lege.

Kilde: OUS

Bli medlem

Vi er her for deg som er i familie til et barn rammet av kreft! Ved å bli medlem hos oss, vil vi gi deg støtte og tilbud. Ønsker du bare å støtte oss, må du velge et støttemedlemskap. Takk til alle som er med og støtter!