Undersøkelser

MR-undersøkelse

MR er en forkortelse for magnetisk resonans. Under en MR-undersøkelse ligger den som blir undersøkt i et svært sterkt magnetfelt og det blir sendt radiofrekvente signaler gjennom kroppen. Disse signalene utnytter MR-maskinen til å lage digitale bilder. Det er ingen form for røntgenstråling med en MR-undersøkelse. Les mer her

CT-undersøkelse

CT-skanning er en avansert form for røntgen. CT framstiller detaljer i bløtdeler og skjelett som ikke er mulig med vanlig røntgen. CT- maskinen ligner en trommel, åpen i begge ender, med en benk som beveger seg inn og ut. Les mer her

Spinalpunksjon

Spinalpunksjon gjøres for å ta prøve av spinalvæsken ved utredning av ulike sykdommer i nervesystemet eller ved mistanke om leukemi og noen andre kreftformer. Les mer her

Ultralydundersøkelse

Dette er en undersøkelse som benytter ultralyd til å stille diagnose eller kartlegge sykdom. Undersøkelsen foregår ved at legen benytter et utralydkamera (probe) med gele på det området som skal undersøkes. Les mer her

Bli medlem

Vi er her for deg som er i familie til et barn rammet av kreft! Ved å bli medlem hos oss, vil vi gi deg støtte og tilbud. Ønsker du bare å støtte oss, må du velge et støttemedlemskap. Takk til alle som er med og støtter!