En dag for styrke, mot og håp

Line synger sangen Masken Line Gilje Petterson synger sin egenkomponerte sang "Masken".

Summen av innsamlede midler er imponerende, men dagen handlet om så mye mer enn penger. Arrangementet på Litteraturhuset i Oslo ble en betydningsfull møteplass for personer som på ulike måter har tilknytning til barnekreftsaken. Gjennom personlige samtaler, faglige foredrag og vakker sang ble bidragsyterne minnet om både egen og andres uunnværlige rolle i arbeidet mot et felles mål: At ingen barn skal dø av kreft.

Støtten gir resultater

Barnekreftforeningen har siden 2017 delt ut 164,5 millioner kroner, fordelt på over 70 ulike forskningsprosjekter, fortalte daglig leder i Barnekreftforeningen, Trine Nicolaysen.

- Det hadde ikke vært mulig uten ildsjelene og givergleden vi opplever over hele landet. Forskning er tidkrevende, komplekst og kostbart. Det er godt å se at støtten fra Barnekreftforeningen begynner å gi resultater.

Forsker Lars O. Baumbusch har tidligere fått tildelt midler til forskning på nevroblastom, og kunne fortelle om viktige framskritt i sitt arbeid. Etablering av Den Norske Barnekreftbiobanken ble trukket fram som et viktig eksempel på at støtten skaper konkret verdi.

Midler til forskning og studiesykepleiere

Barnekreftforeningen har en rekke samarbeidspartnere i næringslivet. Noen av disse var tilstede på Barnekreftdagen - se bilde; Charlotte Kvasnes Dahl-Jørgensen fra Gullfunn, Daniel Hauan fra Komplett (Gamere Mot Barnekreft) og Kjersti Hobøl fra Nille.

Nicolaysen rettet en spesiell takk til Team Rynkeby, som står for halvparten av midlene som ble delt ut.

Mottakerne av årets forskningsmidler presenterte sine prosjekter, og uttrykte stor takknemlighet for mulighetene støtten åpner for.

Det er sterkt å være her og se at forskningen møter det virkelige liv.

Forsker Sébastien Wälchli

Her er forskerne som fikk tildelt midler:

Barnekreftforeningen støtter også to års videre drift av studiesykepleiere ved de fire regionssykehusene. Representanter fra studiesykepleierne fortalte om sitt arbeid, og Maria Winther Gunnes takket for støtten på vegne av overlegene ved Barnekreftavdelingene:

- Vi må lære av dagens pasienter for å hjelpe morgendagens pasienter. Studiesykepleierne gjør en avgjørende innsats for at barn kan delta i kliniske studier, og i arbeidet med materiale til Barnekreftbiobanken.

Det ble også delt ut midler til drift av studiesykepleier stillinger ved de fire regionssykehusene ut 2024.

Sterke personlige historier

Barnekreft rammer hele familien. Det var en sterk opplevelse for de fremmøtte å høre 14 år gamle Line Gilje Petterson fremføre sin egenkomponerte sang "Masken". Den handler om hvordan hun taklet sorgen etter å ha mistet sin lillebror og bestevenn Noah.

Betydningen av midlene som samles inn ble tydelig gjennom flere personlige historier. Mathias Gården fikk nerveskader etter cellegiftbehandling, men gjennomførte i 2022 et innsamlingsløp på sparkesykkel fra Trondheim til Oslo.

Christian Rolid Flatens minnefond var representert ved hans familie, som delte ut midler til forskning på hjernekreft. Roar Barmen, som mistet sin fem år gamle sønn Jonathan til kreft, delte ut penger på vegne av hans minnefond:

Vi kan ikke leve med at medisinskapet blir tomt for behandlingsløsninger! Jonathan kan vi aldri få tilbake, men i fremtiden vil vi at man skal kunne si: Barnet mitt har fått kreft - men det går fint!

Pappa Roar Barmen

Barna er vårt gull

Markeringen av Den Internasjonale Barnekreftdagen ble avsluttet med en stemningsfull lysmarkering på Slottsplassen. H.M. Kongens Garde og Sølvguttene skapte en høytidelig ramme rundt en lyssatt gullsløyfe.

Lysmarkering på Slottsplassen i Oslo. Foto: André Clemetsen

I sin tale takket Oslos ordfører, Marianne Borgen, for en verdig markering: - Barnekreftforeningens arbeid gir meg håp, sa hun.

Gullsløyfen representerer barna våre. De er vårt gull. Vi vil takke alle som bidrar til økt fokus på barnekreftsaken, avsluttet Trine Nicolaysen.