Oslo Treet lyser for barn og ungdom med kreft

Oslo Treet

Oslo Treet er en kunstinstallasjon laget av Symmetry Labs, og er inspirert av et ensomt akasietre som sto 400 kilometer fra noe annet i ørkenen i Niger. Treet ble et samlingspunkt for reisende i ørkenen. Målet med Oslo Treet er at det skal bringe folk sammen.

–  Og nå i september skal det bringe folk sammen i kampen mot barnekreft. Vi er veldig stolte og glade for å kunne markere den internasjonale barnekreftmåneden sammen med hele Oslo. Vi håper at Oslo Treet bidrar til ekstra fokus på barn og ungdom med kreft, sier daglig leder i Barnekreftforeningen Trine Nicolaysen.

Treet ble gitt i gave til Oslo kommune av Stein Erik Hagen og lys-spillet i treet styres normalt sett etter årstidene, men Barnekreftforeningen har takket være Oslo kommune og Stein Erik Hagen fått muligheten til å bruke treet til å markere barnekreftmåneden.

– Jeg kan ikke tenke meg en viktigere sak å markere enn kampen mot barnekreft. Jeg håper Oslo Treet i gulldrakt bidrar til å skape større oppmerksomhet for kreftsaken og barnekreftmåneden

Stein Erik Hagen

Oslo Treet står i Trettenparken på Filipstad i Oslo. Gå gjerne innom dersom du er i byen, og husk å tagg både Barnekreftforeningen og Oslo Treet på bilder i sosiale medier.

Markerte åpningen av barnekreftmåneden

1. september gikk treet fra å lyse i alle regnbuens farger til å lyse i forskjellige nyanser av gull og gult, for å markere starten på barnekreftmåneden. Med på arrangementet på Filipstad var både Stein Erik Hagen, og ordfører i Oslo, Marianne Borgen.

–  Oslo Treet skal nå skal lyse i gull, og minne oss om at barna er det aller viktigste vi har i vårt samfunn. Ikke fordi det de kan bli når de blir store, men fordi de er barn akkurat nå, sa ordfører Marianne Borgen under markeringen.

Aurora Pladsen Midtgård (12) fikk æren av å skifte farger på Oslo Treet til glitrende gull. Og som hun selv sa:

–  det blir ganske kult at alle kan se treet glitre i gull gjennom hele september.

Aurora Pladsen Midtgård

Gave

Med din gave, gir du barn og familier som er rammet av kreft, håp i en vanskelig tid. Sammen skal vi finne bedre behandlingsmetoder, slik at flere barn får et godt liv etter behandling. Tusen takk!

Om gaven
Om deg