Blindheim barneskole løp inn 110.000 kroner til Barnekreftforeningen.

Her løper barna

- Skolen har de siste årene erfart kreftsykdom på nært hold, der medelever har fått kreft. Dette har gjort sterkt inntrykk på alle ved skolen, og elevene viste i gjennom innsatsen i løypene at dette var en sak som var viktig for dem, forteller Svein Helge Ystenes, assisterende rektor ved Blindheim barneskole.

Egen joggeløype og sponsoravtaler

Elevrådsleder William Nærø Nordal og nesteleder i elevrådet Rusne Savickaite, forteller at de før skolejoggen, avtaler med sponsorer at de betaler inn et fast beløp for hver runde barna har løpt.

Elevrådsleder William Nærø Nordal og nesteleder Rusne Savickaite går begge i syvende klasse på Blindheilm barneskole.

- Foreldre, besteforeldre, tanter og onkler stiller opp. Det er lett å skaffe sponsorer, forteller William.

- Elevene løper joggeløypa hvert år, så mange runder vi klarer, for saker som gjør at andre mennesker får det bedre.

- Og i år ble det Barnekreftforeningen, legger Rusne til.

William og Rusne forteller at en av elevene på trinnet deres har hatt barnekreft. Dette har gjort sterkt inntrykk på alle ved skolen.

Bilde fra skolejoggen 2022

Med stor motivasjon, fantastisk innsats og gode sponsoravtaler løp elevene til sammen hele 2100 km. Da alle rundene var talt opp, ble resultatet på imponerende 110 000 kroner.

- Vi er veldig stolte av at elevene våre tar ansvar for at andre kan få det litt bedre. Skolejoggen er i tillegg bra for elevenes egen psykiske og fysiske helse og bidrar til godt miljø på skolen, sier Svein Helge Ystenes.

Imponert og rørt over elevenes innsats

- Barnekreftforeningen er veldig imponert over elevenes innsats, sier Hanne Hafr rådgiver i markedskommunikasjon hos Barnekreftforeningen.

- At skolen samler inn så mye penger og viser sin støtte til barn og unge med kreft er rett og slett rørende. Vi er veldig takknemlig, sier hun.