Marius Klemo, Brand & Digital manager forteller at de som en stor aktør ønsker å være en del av løsningene på utfordringer i dagens samfunn.
– Vi bruker mye tid og ressurser på å bekjempe digitalt utenforskap gjennom Elkjøpfondet – men vi ser alltid at det er andre områder hvor vi både kan og ønsker å gjøre mer. Arbeidet Barnekreftforeningen gjør er så viktig, og forskningen som gjøres med mål om at ingen barn skal dø av kreft, er det umulig å ikke ville støtte, sier Klemo.
Klemo understreker at barnekreft er noe som berører, eller kan berøre alle.
"Det gjør at Barnekreftforeningen ligger våre hjerter nære. Vi har et enormt engasjement internt på dette samarbeidet, det er det viktig å ta vare på!"
Marius Klemo
I tillegg til å støtte med inntekt av Gullsløyfer, støtter Elkjøp med nettbrett til sykehusene Rikshospitalet, St. Olavs, UNN og Haukeland, gjennom Elkjøpfondet. Nettbrettene skal brukes til e-bøker, underholdning og som kilde til informasjon til pasienter som ikke har mulighet til dette på egen hånd.
– Elkjøpfondet har som mål å tette det digitale gapet og skape «innenforskap», ikke utenforskap. Med nettbrettene kan absolutt alle som er i en krevende livssituasjon, få det litt bedre under behandling på sykehusene – det er vi veldig glade for at vi får muligheten til å bidra med, utdyper Klemo.
Stolthet i hverdagen
Under arbeidet i Barnekreftmåneden kom det mange tilbakemeldinger internt om at samarbeidet med Barnekreftforeningen ga stolthet i hverdagen til de ansatte. Både kolleger i butikken, og på hovedkontoret har vært utelukkende positive til samarbeidet. Elkjøp understreker hvor viktig dette arbeidet er for dem, og at det er umulig å ikke stille seg bak det.
– Dagene våre handler om å hjelpe kundene våre til å ta riktige valg rundt elektronikk og teknologi i hjemmet, da har det vært et positivt tilskudd å kunne snakke om Barnekreft-saken og å kunne tilby kundene våre å støtte. Noe veldig mange gjorde i fjor, det håper vi skjer også i år, sier Klemo.
Internt har historiene blitt delt, og æresplassen gullsløyfene har fått i butikken har blitt vist fra smilende kolleger på intranettet deres i Workplace by Facebook. Her får de muligheten til å skape stolthet over saken ved å enkelt dele tekster, bilder og videoer. Særlig i år har de digitale oppdateringene vært viktige for Elkjøp fordi de ikke har kunnet besøke hverandre på tvers av landet.
"Vi forteller om saken, hvorfor vi er med og hva det faktisk kan bidra til. Jeg tror det er med på å gjøre dette så positivt, ved å bringe forståelse for at noen ting er større enn oss – og større enn hverdagselektronikk ."
Maruis Klemo
Elkjøp har 4100 ansatte, og Klemo forteller at sjansen for at flere har kjent på kreft i nær familie og omgangskrets er stor.
– Da er det klart det treffer ekstra i hjerterota når arbeidsgiveren din tar dette ansvaret, avslutter Klemo.