Et hus av ildsjeler

Cathrine Skeie Cathrine er markeds- og kommunikasjonsansvarlig i Espresso House.

– Som en av Norges største kaffebarkjeder har vi muligheten til å gjøre en forskjell, og vi kjenner på et ansvar for å kunne bidra, sier Cathrine Skeie, når jeg spør hva som er motivasjonen bak innsamlingene til Barnekreftforeningen.

Cathrine er markeds- og kommunikasjonsansvarlig i Espresso House, og startet i stillingen sin året før koronapandemien kom til Norge. Engasjementet hennes har vært essensielt i innsamlingen til Barnekreftforeningen.

Til sammen har Espresso House samlet inn nesten

1,8 millioner kroner.

– Da jeg begynte i jobben var Barnekreftmåneden nettopp avsluttet, og jeg fikk se resultatet av innsamlingen. Jeg synes det var så fint, og ikke minst samlende internt for bedriften, forteller Cathrine.

Stort engasjement

Under pandemien var det vanskeligere for bedrifter å planlegge aktiviteter og budsjetter, det samme gjaldt Espresso House. – Det var hele tiden uvisst hva som skulle skje, men vi ville ikke gi opp Barnekreftforeningen, selv om vi sto i en tøff situasjon. Så vi klarte å holde det gående også gjennom disse tøffere årene.

Espresso House har snart 1000 medarbeidere og over 60 kaffebarer i Norge. De samler inn penger til Barnekreftforeningen fra kundene i kaffebarene og ved salg av gullsløyfer. I tillegg gir de bort gavekort og premier til foreningen.

– Vi er også med som bedriftslag i Løp for meg, forteller Cathrine og smiler. Det er veldig fint, vi på kontoret er med, og alle baristaene i hele landet er invitert. Det er tydelig at Espresso House er stolt, og at det å støtte ligger i hjertet i bedriften.

Det er så deilig å jobbe med noe som gir ekstra mening. Det er en drivkraft og motivasjon i det. Både eksternt, kommunikasjonsmessig, å kunne inspirere andre bedrifter, men aller mest internt. Å engasjere de ansatte er det viktigste.

Cathrine Skeie

Kaffebarene omkring i landet har alle fokus på innsamling, men noen steder er det spesielle ildsjeler som får med seg resten av de ansatte og virkelig legger inn en ekstra innsats.

– Espresso House på CC Gjøvik samlet inn nesten 60.000 kroner i Barnekreftmåneden. Det viser hvor mye engasjement har å si, og hvorfor vi må jobbe med å få kommunisert dette ut. Jeg vil at vi skal være en tydelig ambassadør – og oppfordrer til at vi deler så mye som mulig for å få med oss folk. Både i sosiale medier og i kaffebarene.

«CupTogether»

«CupTogether» er et tiltak for å bekjempe ensomhet som Espresso House satser på og skal fortsette med i mange år. Kaffebarene skal være en møteplass for de som trenger noen å ta en kaffe med, et sted hvor de som føler seg ensomme kan komme sammen.

Når vi bestemte oss for å satse på dette, ble det viktig for oss å inkludere Barnekreftforeningen i dette konseptet. Vi fant fort ut at den veien ikke var lang – at mange av de syke barna nettopp er ensomme, noen er ekskluderte fra skole, andre isolert fra venner. Og ikke minst familiene som føler seg alene i det de står i, forteller Cathrine.

Barnekreftforeningens familiesentre

Familiesentre skal etableres ved hvert av de store sykehusene slik at de som er syke kan få en pause fra sykehuslivet – komme litt ut av sykehustilværelsen. – Vi vil være med å bygge dette, forteller Cathrine, og deler at de har øremerket 50 prosent av det de samler inn til nettopp byggingen av sentrene.

– Tenk så stolte vi kommer til å være når vi kan si at dette har vi vært med på å bygge. Så kan vi bidra med boller og kaffe også, når sentrene er klare, smiler hun. Cathrine gjør flere ting for å skape engasjement i bedriften.

– Vi kan alltid gjøre mer. Noe av det jeg prøver på er så mye engasjement som mulig. For eksempel lagde jeg en gruppe på Workplace for ambassadører hvor alle ansatte kan bli medlem. Målet var å få en ansatt fra hver kaffebar. Her kan de dele ting de gjør i barene, inspirere og skape stolthet. En ildsjel kan påvirke stort.

– Jeg har forpliktet meg til dette, fortsetter Cathrine. Jeg blir personlig stolt av at dette er en del av jobben min, og jeg skal spre stoltheten til alle kolleger, avslutter ildsjelen.

Du kan lese mer om våre samarbeidspartnere her.