Et sterkt og varig engasjement

Elkjøp fotballtrøyefredag lagbilde

I Barnekreftmåneden september selges gullsløyfen i alle Elkjøps butikker, og engasjerte ansatte bærer stolt sløyfen som en del av uniformen. 

– Barnekreftforeningen representerer håp, styrke og fellesskap – verdier vi i Elkjøp kjenner oss igjen i. Når vi valgte å støtte deres arbeid, var det fordi vi tror på kraften i å stå sammen for noe større enn oss selv, sier kommunikasjonssjef i Elkjøp Norge, Kristian Willanger. 

– Dette samarbeidet handler ikke bare om økonomisk støtte, men om å vise solidaritet med barn og familier som går gjennom det mest krevende man kan oppleve. Vi ønsker å bidra til at flere barn får en fremtid, og at familiene deres får den støtten de trenger på veien dit. 

Et hjerte for barna 

Samarbeidet startet i 2020 med salg av gullsløyfen over disk. Siden har Elkjøp blitt en av Barnekreftforeningens hovedsamarbeidspartnere. Til nå har samarbeidet resultert i nesten tre millioner kroner til forskning på barnekreft og støtte til familiene som rammes. 

– Vi ønsker å bidra til at flere barn får en fremtid, og at familiene deres får den støtten de trenger på veien dit. 

Kristian Willanger<br>Kommunikasjonssjef, Elkjøp NorgeKristian Willanger
Kommunikasjonssjef, Elkjøp Norge

– Elkjøp er en av Barnekreftforeningens aller viktigste samarbeidspartnere, sier Irene Rivelsrud, leder for marked og innsamling i Barnekreftforeningen.

– Gjennom salget av gullsløyfen i butikk, engasjerte medarbeidere og synlighet i egne kanaler, bidrar de både til å øke oppmerksomheten rundt barnekreft og til å samle inn betydelige midler til forskning og støtte. Sammen gjør vi en forskjell for barn med kreft og deres familier.  

Stolthet i hverdagen 

Samarbeidet med Barnekreftforeningen har skapt stolthet internt i Elkjøp. Ansatte både i butikk og på hovedkontoret gir uttrykk for at det å bidra til en så viktig sak gir mening i arbeidshverdagen. 

– Å støtte Barnekreftforeningen er noe vi ansatte gjør med stor stolthet og engasjement.

– Det er en sak som engasjerer våre ansatte og våre kunder – fordi det handler om barn, liv og håp, fortsetter Kristian.

– Gjennom dette samarbeidet ønsker vi å vise at Elkjøp bryr seg, og at vi tar ansvar for å bidra til et samfunn der ingen barn skal måtte dø av kreft. Det er et mål vi står helhjertet bak. 

Truls Bang ved Elkjøp Sortland er en av flere ildsjeler i kjeden. Han arrangerer egne trøyeauksjoner i forbindelse med FotballtrøyeFredag, og har i flere år solgt rekordmange gullsløyfer i sin region. 

– Etter at jeg ble kjent med FotballtrøyeFredag-aksjonen, begynte jeg å tenke på hvordan det ville vært om et av mine egne barn fikk kreft. Det er vondt å se barn som må kjempe for livet, sier Truls. 

Spiller på samme lag 

Elkjøp er ikke bare en synlig støttespiller under Barnekreftmåneden, de er også en av Barnekreftforeningens største bidragsytere til FotballtrøyeFredag. 

I tillegg til å bytte ut uniformer med fargerike fotballtrøyer, mobiliserer Elkjøps ansatte over hele landet med aktiviteter i sitt nærmiljø. Det kan være stands, konkurranser, kaféutsalg, pynting i butikkene – eller samarbeid med idrettslag og næringsliv lokalt. 

Målet er å skape engasjement og synlighet – og å få så mange som mulig med på laget i kampen mot barnekreft. Gjennom Elkjøp-fondet doneres det i tillegg økonomiske midler til forskning på barnekreft. 

For Barnekreftforeningen er Elkjøps støtte uvurderlig – både økonomisk og som synlig ambassadør for saken. Når butikkene lyser opp i fotballtrøyer, når ansatte bærer sløyfen med stolthet, og når ildsjeler engasjerer seg – da er Elkjøp med på å gi håp. Og håp kan redde liv. 

Bedriftsgave

Ved å gi en gave, gir du barn og familier rammet av kreft, gylne øyeblikk og hjelp i en sårbar og vanskelig tid. Sammen skal vi finne bedre behandlingsmetoder og kommer nærmere målet om at alle barn skal overleve kreft. Tusen takk!

Om gaven
Om bedriften
Om kontaktpersonen
Submit