Fotballtrøyefredag 2023 ble en enorm suksess

Bekkestua Barneskole Fotballtrøyefredag Stor stemning på Bekkestua barneskole på FotballtrøyeFredag.

Tre år med vekst

Første fredagen i mai er godt på vei til å bli en merkedag i Barnekreftforeningen, og folkets, kalender. For tredje år på rad ble det arrangert Fotballtrøyefredag der vi prøver å samle så mange som mulig på samme lag i kampen mot barnekreft. Også i år opplevde vi en stor vekst fra året før og satte nye rekorder på engasjement og penger innsamlet.

Fra 2022 sitt sterke resultat på 2.3 millioner kroner havnet sluttsummen i år på 6.1 millioner kroner.

Dette er uvurderlige midler som hjelper oss i arbeidet med å kunne tilby mer hjelp til de som rammes av barnekreft og får oss et steg nærmere målet om at ingen barn skal dø av kreft.

Fra Nydalen og Barcode til Joker Finnås og 7.klasse i Alvdal

Årets lag strakk seg fra Elkjøp og DNB i Oslo, innom Joker Finnås på Bømlo og til 7. klasse på Alvdal Barneskole. Det kollektive engasjementet nasjonalt for Fotballtrøyefredag var helt enormt, #fotballtrøyefredag trendet hele dagen på Twitter, hashtaggen ble brukt over 4.000 ganger på Instagram og bedrifts-Norge mobiliserte på LinkedIn med så mange bedrifter at vi til slutt mistet tellingen. Men det er ikke bare nasjonalt Fotballtrøyefredag ble en suksess i år, også mange lokalsamfunn fant sammen og stilte opp for saken.

Engasjerte elever ved Alvdal Barneskole har hatt prosjekt om Barnekreftforeningen.

For 7. klasse på Alvdal Barneskole ble Fotballtrøyefredag mer enn bare en vanlig innsamling. Rett før årets vinterferie fikk de beskjed om at en i klassen hadde fått diagnosen lymfekreft.

Kontaktlærer Wenche Flaamo sier klassen selv tok initiativ til å gjøre noe for å vise at kompisen ikke stod alene, men har et godt lag bak seg som heier på han, da bestemte de seg for å få med hele lokalsamfunnet på årets Fotballtrøyefredag.

Fulle av iver og mot la 7. klasse ut på tur i nærmiljøet for å få med folk, bedrifter og idrettslag, og på dagen kom selveste ordføreren innom med en sjekk fra kommunen. Til sammen samlet de inn over 77.000 kroner!

- Fredagen sto vi i sentrum og solgte egen bakst, kaffe, brukte leker og bøker, i tillegg til tjenester som lufting av hund og barnepass. Vi løp runder for sponsorer og arrangerte leker for barna som kom, sier kontaktlærer Wenche Flaamo.

Mot slutten av dagen kom også beskjeden om gode prøveresultater fra sykehuset som gjorde dagen perfekt.

Vi har lært mye om verdien av å være del av et stort og godt lag og at det nytter å engasjere seg!

Wenche Flaamo

Et annet lokalsamfunn som ble satt i full sving for Fotballtrøyefredag var Bømlo, øysamfunnet nord for Haugesund, med Joker-kjøpmann Idar Larsen i spissen, mobiliserte for saken og både privatpersoner og bedrifter var med på laget. Søskenbarnet til Idar opplevde en forelders verste mareritt da hun for litt over et år siden mistet sin 17 år gamle sønn til kreftsykdommen.

I "Kaffikroken" på Joker-butikken var det Fotballtrøyefredag og med opptredener på lokalradio og i lokalavisen samlet de inn rundt 50.000 kroner til saken. Samtidig var det også en innsamling i samme krok til støtte for Kreftforeningen som samlet inn rundt 20.000,- - vi er mektig imponert over innsatsen!

Kaffikroken på Joker Finnås.

- Responsen var formidabel og alt fra SFO, barnehager, bedrifter, fotballag m.m. engasjerte seg over hele Bømlo, som er en kommune med litt over 12.000 innbyggere sier Idar Larsen.

Han drar frem det at det er så enkelt å delta som en nøkkelfaktor for at arrangementet ble en stor suksess – Det at det er så lett for alle å vera med, er og positivt. Ein treng kun å vipse og ta på drakta til favorittlaget. Om ein i tillegg deler på sosiale medier så er det storarta.

Kongen i Nord

Vi har tidligere skrevet om Truls Bang, en varehussjef på Elkjøp Sortland som virkelig har et brennende engasjement og hjerte for barnekreftsaken. I fjor organiserte han en helt egen trøyeauksjon i forbindelse med Fotballtrøyefredag og samlet inn 117.307,-. Allerede i starten av januar tikket det inn en epost til oss om at nå måtte vi komme i gang med planleggingen for årets auksjon, for her skulle man sette nye rekorder.

Ikke bare Elkjøp Sortland markerte Fotballtrøyefredag. Også på Elkjøp Tromsø stilte de ansatte opp for saken.

Med en helt enorm innsats, et hav av trøyer og videohilsener fra kjente personer som blant annet Erna Solberg, Truls Svendssen og Nikolai Ramm ble det virkelig satt ny rekord. Truls samlet inn intet mindre enn svimlende 216.010 kroner til saken.

Vi i Barnekreftforeningen er overveldet over engasjementet og kreativiteten folk stiller opp med for å samle inn penger til saken. Vi ønsker å rette en enorm takk til alle som er med å bidra til at Fotballtrøyefredag virkelig har blitt en kampdag som setter spor.

Daniel Faldmo, Rådgiver Aksjoner og Event

Ikke gå glipp av Fotballtrøyefredag 2024

Enten om du var med på årets Fotballtrøyefredag eller om du gikk glipp av det, og vil være med til neste år så kan du nå melde deg opp her så sender vi ut informasjon utpå nyåret så fort vi har noe å dele!
Det du kan notere deg allerede er dato for neste års utgave som vil være fredag 3.mai.