H.M. Dronning Sonja er høy beskytter for NRK TV-aksjonen

H. M. Dronning Sonja

– Vi gleder oss stort over at Dronning Sonja er høy beskytter i NRK TV-aksjonens jubileumsår. At kongefamilien engasjerer seg i verdens største dugnad år etter år, betyr så mye for å engasjere hele landet, sier Nina E. Larsen, leder for NRK TV-aksjonen.

Dronning Sonja var også høy beskytter for den første TV-aksjonen for 50 år siden. Siden da har hun vært beskytter flere ganger, sist i 2019 da NRK TV-aksjonen gikk til Care.

Årets TV-aksjon

I år går NRK TV-aksjonen til Barnekreftforeningen og etablering av familiehus. I familiehusene kan barn med alvorlig sykdom og familien deres bo sammen mens barnet er under behandling. Slik blir søsken også ivaretatt, og familien kan skape gode stunder i en vond tid.

– Når et barn blir sykt, rammes hele familien. I familiehusene kan foreldre få tid og plass til å ta vare på seg selv, barna og hverandre. Søsken kan få være sammen med familien, og det skal være rom for både glede og fortvilelse, sier Trine Nicolaysen, generalsekretær i Barnekreftforeningen.

Familiehusene skal etableres i nærheten av universitetssykehusene i Tromsø, Trondheim, Bergen og Oslo. Et slikt tilbud finnes allerede i våre naboland.

Bøssebærere i hele landet

I år avholdes NRK TV-aksjonen søndag 20. oktober.Da skal bøssebærere besøke hjem i hele landet. – 20. oktober går 100 000 mennesker årets viktigste søndagstur. Bøssebærerne er hjertet i TV-aksjonen, og det er dette besøket på døra som sørger for at vi samler inn så store summer til den viktige saken, sier Nina E. Larsen.

Dronning Sonja var også høy beskytter for den første TV-aksjonen for 50 år siden, i 1974. FOTO: NRK

Årets TV-aksjon går til Barnekreftforeningen, som skal etablere familiehus ved universitetssykehusene i Tromsø, Trondheim, Bergen og Oslo.

Gave

Med din gave, gir du barn og familier som er rammet av kreft, håp i en vanskelig tid. Sammen skal vi finne bedre behandlingsmetoder, slik at flere barn får et godt liv etter behandling. Tusen takk!

Om gaven
Om deg