Snakk med en likeperson i Barnekreftforeningen

Illustrasjon medlem

Likepersonstjenesten er en av Barnekreftforeningens grunnpilarer. Alle våre likepersoner har hatt et barn med kreft, eller selv hatt kreft som barn, og de vet hva som kan være vanskelig.

Likepersontjenesten er lokalisert i Barnekreftforeningens fylkesforeninger, og er til vanlig jevnlig til stede på sykehus rundt om i landet. Hver fylkesforening har en likepersonskoordinator. Likepersonene både frivillige og ulønnet, og har et genuint ønske om å bistå familier, slik de selv fikk muligheten for når de hadde et barn med kreft.

«Det er som å få en familie. De du mangler når du står oppi en tøff situasjon, og som vet hvordan du har det. For det vet ikke familien og vennene dine. Vi har kjent det samme på kroppen og vet hvordan det er. Da er det godt å treffes. Noen ganger trenger vi ikke å si noe engang. Vi bare vet, og vi har fellesskapet»

Mor til barn med kreft

At et barn får kreft er ofte så rystende at det er nærmest umulig for familier og venner og ta det fullt innover seg. En likeperson har selv vært i samme situasjon, og vet hvordan du har det uten at du trenger å forklare.

Alle går på kurs

For å sikre høy kvalitet hos Barnekreftforeningens likepersoner er det krav om at de har deltatt på Barnekreftforeningens opplæringskurs. En må være godkjent som likeperson før en kan gå inn i tjenesten. I tillegg følges alle aktive likepersoner opp lokalt, og skal hvert år delta på en oppfølgingshelg med andre likepersoner.

Målet med likepersontjenesten er at familier får støtte i den vanskelige tiden under og etter behandling.  Alt som skjer mellom likepersonen og den de snakker med er konfidensielt. Alle likepersoner har underskrevet et taushetsløfte.

Trenger du noen å snakke med, som forstår seg på din situasjon?

Hos likepersonen kan du få gode råd og tips, og en samtalepartner som fra egen erfaring har innsikt i hva din familie nå går igjennom.

Et viktig prinsipp med likepersonsarbeid er at personer som selv har erfart kreft hos barn eller ungdom i familien, kan dele sine erfaringer med andre og samtidig være en person som forstår og støtter.

Likepersonsarbeid skal ikke være en erstatning for offentlig og privat omsorg, snarere et ekstra tilbud. En likeperson gir ingen medisinske råd eller legger seg opp i behandlingen. Dette er spesielt viktig i disse tider. Dersom du har spørsmål om koronaviruset, ber vi deg ta direkte kontakt med behandlende lege eller avdelingen barnet tilhører.

Fordi våre likepersoner er frivillige, er foregår de fleste samtaler på kveldstid.

Meld i fra på skjemaet under, så vil vi ta kontakt med deg.

Likepersonstjeneste på telefon

Vi vil forsøke at likepersonen som tar kontakt med deg bor i samme område som deg.
Vi ønsker å legge til rette for at likepersonen som tar kontakt med deg i størst mulig grad har lik erfaring som deg.