Løp for barnekreftsaken og utgjør en forskjell!

Løp for meg Våre Barn

I 2022 ble 74 lokale løp gjennomført takket være innsats og engasjement fra idrettslag, skoler, barnehager, bedrifter og privatpersoner over hele landet. Til sammen samlet løpene inn utrolige 2,3 millioner kroner til barnekreftsaken! Ønsker du å bidra til kampen mot barnekreft på en aktiv, sosial og morsom måte? Å organisere «Løp for meg» er slett ikke vanskelig.

Følg disse 4 stegene for å komme i gang med «løp for meg» i ditt lokalmiljø

1: Når og hvor
Vel en passende dato og klokkeslett i september. Finn start- og målområde for løpet.

2: Opprett din «Løp for meg»-innsamling
Opprett din innsamling ved å trykke på knappen under. Innsamlingen fungerer som både påmeldings- og betalingstjeneste. Prisen for en billett er fastsatt til 150 kroner per deltaker (som blant annet dekker kostnadene for startnummer, pannebånd og medalje).

3: Bestill materiell
Etter du har opprettet arrangement får du mulighet til å bestille arrangørpakke med medaljer, startnummer og pannebånd til alle deltagere. Bestillingsfrist er 14 dager før løpsdato for å være sikker på at den kommer frem i tide.

4: Markedsfør arrangementet
Opprett et Facebook-arrangement med lenke til arrangementet. Spre ordet om løpet og budskapet på plakater, i lokalpresse og sosiale medier.

Stort engasjement i Sogndal

Da Eli Sofie Sjøvoll opplevde barnekreft i nær familie, så hun hvor vondt det er når et barn blir rammet av alvorlig sykdom. I september 2022 arrangerte 22-åringen «Løp for meg Sogndal» og samlet inn nærmere 50.000 kroner til barnekreftsaken. – Jeg ville bidra til at flere barn skal overleve kreft, sier den engasjerte studenten. – Da jeg var barn stod jeg på ski og spilte fotball med venner, og jeg synes alle barn fortjener å ha det slik. Starten på livet skal ikke tilbringes på sykehus!

Foto: Privat

Støtte fra lokalmiljøet

Eli Sofie så betydningen av Barnekreftforeningens arbeid da nevøen ble syk. At midlene blant annet går til forskning, ga henne motivasjon til å organisere sitt eget veldedighetsløp. Hun kontaktet Sogndal Fotball og fikk låne deres løpebane, opprettet kampanjeside og Facebook-arrangement, og bestilte 50 startnumre fra Barnekreftforeningen.

Den ivrige arrangøren fikk dekning i både lokalavis og radio i forkant av løpet – og måtte snart bestille flere startnumre. Familie og venner stilte opp for å hjelpe til, og lokale bedrifter bidro med mat, premier og gavekort. – I begynnelsen var det skummelt å ringe rundt og be om støtte, innrømmer hun. – Men det er jo til en god sak, og alle var på tilbudssiden!

Hver eneste krone hjelper

«Løp for meg Sogndal» ble et arrangement som overgikk alle forventninger. Da hun etter en travel dag sjekket resultatet, så hun at målet om å samle inn fem tusen kroner var nådd – ganger 10!

Pengene ble samlet inn gjennom deltakeravgift fra rundt 150 deltakere, loddsalg, kiosk og donasjoner.

– Mange kom bare for å drikke kaffe og spise kake, smiler hun. Eli Sofie understreker at Løp for meg ikke må være et stort arrangement for å være til nytte.

– Man trenger ikke å tenke at det skal bli årets snakkis, insisterer hun. – Det er ikke nødvendig å sette så høye mål, for hver eneste krone hjelper jo barnekreftsaken!