Løp for meg vokser for sjette året på rad

Barn løper for barnekreftsaken Løp for meg i Trondheim.

De over 2.6 millionene samlet inn til livsviktig forskning hadde ikke vært mulig uten alle de fantastiske ildsjelene som i løpet av september stod på for saken. Vi er fulle av beundring og takknemmelighet over engasjementet og det fantastiske resultatet.

Daniel Faldmo, Rådgiver Aksjoner og Events i Barnekreftforeningen

Løp for meg er mer enn bare en innsamling, med 84 lokale løp har det også blitt satt et viktig fokus på Barnekreftforeningen som øker kjennskap til den viktige saken vi alle jobber for. Dette gir oss et flott grunnlag for fremtiden, slik at vi kan tilby enda bedre hjelp til alle som trenger det også i fremtiden.

Fra Mandal til Svalbard – og alt imellom

Fra nord til sør og øst til vest, årets Løp for meg satte virkelig barnekreftsaken på kartet. Det er ikke bare 84 lokale løp som har blitt arrangert over hele landet, det er også 84 forskjellige sett med historier, erfaringer og motivasjon. Løp for meg skiller seg ut fra andre løp ved at det skal være lavterskel og det skal være for alle - og akkurat det har vi absolutt fått se i praksis i løpet av september måned.

Hele bygda stilte opp for Sunniva

I Tysvær fikk Susanne Mikkelsen opp en reklame på Facebook for Løp for meg, og da var det aldri noen tvil, dette måtte hun kaste seg på. I den lille bygda noen mil øst for Haugesund fikk Sunniva på 6 år kreftdiagnosen sist vinter.

Mange i Tysvær tenker mye på Sunniva og hennes familie. De ønsker å hjelpe, men vet ikke hvordan.

Susanne Mikkelsen

Løp for meg ble akkurat det bygda trengte. Det kan være vanskelig å vite hvordan man skal forholde seg til det når en familie i lokalsamfunnet plutselig står midt oppe i en krisesituasjon, hvor hele livet blir snudd på hodet. Folk vil veldig gjerne hjelpe til, si de riktige ordene og være der, men de fleste av oss synes det er vanskelig. Vi ser år etter år at Løp for meg kan være et potensielt svar på disse utfordringene.

Som Susanne selv fikk oppleve raskt etter hun opprettet arrangementet sitt «Løp for meg – Sunniva» var det et stort ønske i lokalsamfunnet etter å vise sin støtte – og den viste de i stor grad. 500 medaljer ble for lite da «alle» i hele bygda møtte opp. Med en stadig større arrangørkomite i ryggen ble løpet til Susanne det største løpet arrangert av en privatperson og de samlet inn 178.500, - kroner til barnekreftsaken.

Rett bak de havnet fjorårets største løp, «Løp for meg – Osterøy», som i år samlet inn imponerende 174.500, -

Studentene trosset regnet og stilte opp med over 400 personer på startstreken til den 3 kilometer lange løypen. Med godt humør ble det både felles oppvarming med OL-floka og god stemning i ute i løypen hvor alle løp for et felles mål om å støtte barnekreftsaken. Til slutt løp studentene inn hele 226.240, - kroner.

Bedriftsengasjementet til nye høyder

Én av mange grunner til at Løp for meg har vokst år etter år til å bli et av høstens høydepunkter for oss i Barnekreftforeningen er fordi konseptet favner om så mange, fra privatpersoner til idrettslag, skoler, foreninger og ikke minst bedrifter. Vi har årlig en fin gruppe med bedrifter som velger å være med på Løp for meg med sine helt unike uttak av aksjonen.

Diplom-Is oppfordrer alle sine ansatte til å snøre på seg joggeskoene i løpet av september for å promotere bedre fysisk helse samtidig som de samler inn midler til saken. Og kanskje best av alt (vil nok barna mene), så donerer de også én is til barn på sykehus per kilometer de ansatte legger bak seg i løpet av måneden.

En liten ekstra applaus til RSM Norge som virkelig har snørt på seg både et og to par joggesko i september og tilbakelagt imponerende 14.048 kilometer. Utrolig imponerende.

Andre bedrifter har hatt fellestreninger og brukt Løp for meg som en ren sosial arena samtidig som man støtter en god sak. Og noen donerer penger basert på antall kilometer løpt. Det er mange måter å ta ut Løp for meg i din bedrift, og ingen måter er for små eller store.

Kunne du tenke deg å dra med deg din bedrift på neste års Løp for meg, må du ikke nøle med å ta kontakt med oss.

Håper vi sees på startstreken til neste år

Tusen hjertelig takk for engasjementet, støtten og ikke minst alle minnene som har blitt skapt i løpet av september 2023. Det er noe fint, trygt og godt for de barna som står midt oppi en vanskelig kamp å vite at venner, naboer og et helt lokalsamfunn viser sin støtte. Det gir håp, mot og glede.

Tusen takk til alle som arrangerte og alle som deltok på årets Løp for meg. Alle vi i Barnekreftforeningen håper vi ser så mange som mulig av dere ved startstreken for Løp for meg 2024.