Markering av Barnekreftdagen 2024

Arrangementet er en betydningsfull møteplass for personer som på ulike måter har tilknytning til barnekreftsaken. Forskerne som mottar midler presenterer sine prosjekter, medlemmer deler personlige historier og næringslivspartnere forteller om motivasjonen bak sitt arbeid. Det hele rammes inn av musikalske innslag av Marianne Sveen, trompetsolister fra H.M. Kongens Garde og Sølvguttene.

Forskning nytter!

Takket være alle våre givere og støttespillere kan vi på Barnekreftdagen dele ut 19 millioner til forskning på barnekreft.

Ønsker du å bidra til håp og fremskritt, kan du registrere deg som fast giver med et valgfritt månedsbeløp her, eller gi en gave i skjemaet nederst på siden.

Velkommen til å vise din støtte

Arrangementet på Barnekreftdagen er todelt:

Litteraturhuset kl. 14:00-15:30: Utdeling av forskningsmidler i et innholdsrikt arrangement med musikalske innslag av Marianne Sveen.

Slottsplassen kl. 18:00-19:00: Stemningsfull lysmarkering med H. M. Kongens Garde og Sølvguttene der vi sammen viser solidaritet med familier som er rammet av barnekreft, og minnes barna vi dessverre har mistet.

Barnekreftforeningen er en betydelig bidragsyter til forskning, og står for en rekke støttende tiltak for familier som er rammet av barnekreft. På Den internasjonale barnekreftdagen får 6 forskere tildelt forskningsmidler på til sammen 19 millioner kroner i et innholdsrikt arrangement på Litteraturhuset.

Når mørket faller på, arrangeres en stemningsfull lysmarkering på Slottsplassen.

Lysmarkeringen er en verdig stund med en høytidelig ramme, der vi sammen viser solidaritet med familier som er rammet av barnekreft, og minnes barna vi dessverre har mistet.

Alle som ønsker å vise sin støtte er hjertelig velkommen.

Program for dagen

Litteraturhuset kl 14:00-15:30:

6 forskere mottar midler på til sammen 19 millioner kroner, øremerket forskning på barnekreft. Forskernes navn offentliggjøres på Litteraturhuset, og de vil kort redegjøre for sine prosjekter.

Marianne Sveen (tidl. Katzenjammer) er mamma til Fia, som har hatt leukemi, og vil stå for musikalske innslag. De følelsesladde låtene beskriver hennes egne erfaringer i datterens tøffe sykdoms- og behandlingsperioder.

Norges Fotballforbund, Elkjøp og Team Rynkeby er blant Barnekreftforeningens viktigste samarbeidspartnere. Deres innsats resulterer i betydelige summer til barnekreftsaken, og de vil fortelle om motivasjonen bak samarbeidet.

Olav Strand Ruud (25), student og barnekreftoverlever, og Ingrid Larsen (23), som har mistet sin lillesøster til kreft, vil dele sine historier. Motivert av det de har vært gjennom, bidrar de begge med private innsamlingsaksjoner som er med på å gjøre forskningstildelingen mulig.

Barnekreftforeningens generalsekretær, Trine Nicolaysen, og fagsjef Britt Ingunn Wee Sævig, vil informere om Barnekreftforeningens arbeid, intervjue gjestene og sy arrangementet sammen.

Slottsplassen kl 18:00-19:00:

Lysmarkeringen finner sted på nedsiden av den store trappen, midt på Slottsplassen. Lysmarkeringen er åpen for alle, og krever ingen påmelding.

H. M. Kongens Gardes trompetsolister gir arrangementet en høytidelig ramme, og markerer ett minutts stillhet.

Sølvguttene bidrar med vakker sang til ettertanke, og sørger for en stemningsfull stund.

Maria Teresa Contreras Halvorsen som mistet sin seks år gamle datter Esther i 2016, vil dele sin sterke historie.

Vi tenner lys og minnes barna vi har mistet til barnekreft. Lysene vil til sammen forme en gullsløyfe, som er det internasjonale symbolet for barnekreft.

Barnekreftforeningens generalsekretær, Trine Nicolaysen, takker de fremmøtte.

Velkommen!