Sammen og hver for oss i kampen mot barnekreft

Gutter m røde coop tskjorter løper for LFM

Løp for meg som for første gang ble arrangert i 2018, har blitt en nasjonal begivenhet som stadig får flere folk til å løpe for barn og unge med kreft. Vi i Barnekreftforeningen setter stor pris på at så mange ønsker å være med på laget, sier ansvarlig for løpet, Camilla Korsæth Reinhartsen.

Camilla forteller at det har vært stort engasjement for løpet, både blant barnefamilier, enkeltpersoner, skoler, barnehager, og i år også blant flere bedrifter.

– Nytt av året var bedriftspåmeldingen. Her fikk vi med oss bedrifter som Vitamin Well og Diplom-Is, i tillegg til flere av våre trofaste samarbeidspartnere som Gullfunn og Espresso House. Bedriftene opprettet egne lag og arrangerte ulike løpsaktiviteter internt i bedriften. Noen av bedriftslagene utfordret videre sine nettverk til å bli med på innsamlingsaksjonen, mens andre utvidet konseptet gjennom å matche de ansattes innsats med et gitt beløp til saken. Her manglet det verken på innsats eller kreativitet, og tilbakemeldingene har vært at dette var både sosialt og meningsfylt for de ansatte som ble med, fortsetter hun.

Mange arrangementer har gjort inntrykk

Til sammen ble det arrangert nærmere 50 lokale løp over hele landet. Alle med mål om å støtte barnekreftsaken, så vel som å spre budskapet. Enten man deltok på et lokalt løp, eller meldte seg på og løp der man var, kunne man bestille startnummer, medalje og t-skjorte hjem i posten.

Mange av arrangørene fant kreative løsninger for gjennomføringen av sine lokale løp, og inviterte med seg familie, venner og andre bekjente i nærmiljøet til felles løpsfest, forteller Camilla.

På årets arrangørliste kunne man finne barnefamilier rammet av barnekreft og andre pårørende, barnehager, skoleklasser, idrettslag, boligfelt og andre lokale ildsjeler. Reinhartsen trekker frem flere løpsøyeblikk som har gjort ekstra inntrykk. Blant annet en liten barnehageavdeling med hele to barn rammet av barnekreft, og en guttegjeng som arrangerte løp til minne om kompisen som døde av barnekreft i september i år.

Den aktive innsamlingsaksjonen er lagt til september som en del av markeringen av Barnekreftmåneden. Vi i Barnekreftforeningen er mektig imponerte over innsatsen og engasjementet til alle som deltok på årets løp – pandemien til tross. Nok et år har spreke nordmenn over hele landet løpt til inntekt for barnekreftsaken, og bidratt til enda en ny innsamlingsrekord i løpets historie.

– Vi er så takknemlige for alle som har deltatt, støttet og engasjert seg for saken vår gjennom årets Løp for meg. Det har vært overveldende å se alle de herlige løpsøyeblikkene som har blitt delt i ulike flater, og alle de hyggelige tilbakemeldingene vi har fått fra lokale arrangører, enkeltpersoner og bedrifter, forteller Reinhartsen.

Vi gleder oss til å se igjen alle som deltok i år, og enda flere nye fjes ved startstreken i 2022, avslutter en strålende fornøyd Reinhartsen.