Team Rynkeby er vår sterkeste bidragsyter i kampen mot barnekreft

Team Rynkeby i aksjon

Baltzersen har vært med i Team Rynkeby siden oppstarten i 2013. Den gangen var de syv menn som syklet til Paris og samlet inn 134 000 kroner. I dag, ni år senere, er de 300 menn og kvinner i alle aldre som sykler. I fjor samlet de inn 14,7 millioner til Barnekreftforeningen. Disse pengene går uavkortet til våre forskere, og står for halvparten av forskningssummen vi delte ut til 12 ulike prosjekter på den internasjonale Barnekreftdagen 15. februar. Team Rynkeby er en av våre sterkeste bidragsytere i kampen mot barnekreft, sier Trine Nicolaysen, daglig leder i Barnekreftforeningen.

I fjor syklet 300 kvinner og menn for Team Rynkeby som samlet inn hele 14,7 millioner til vår gode sak.

Trine Nicolaysen, daglig leder i Barnekreftforeningen

Verdens største veldedighetsprosjekt på to hjul

Team Rynkeby er representert i en rekke europeiske land, og til sammen samler verdens største veldedighetsprosjekt på to hjul inn 97 millioner til barn med kritisk sykdom i fjor. I underkant av 90 millioner av disse pengene gikk til de ulike barnekreftforeningene i Europa og forskningsprosjekter.

Å være en «Rynkebyer» innebærer å gjøre noe godt for seg selv, sammen med andre og for andre. – Vi er en gjeng med masse humør og entusiasme og det må man ha, for det å sykle til Paris, eller rundt i Norge som vi har gjort de siste to årene, krever sitt, sier Baltzersen.

Medlemmene som deltar, har ulike motiver for å være med. – Noen har barn selv som har vært eller er syk, andre kjenner noen som er berørt, men felles for alle er at vi er med fordi vi ønsker å gjøre noe godt for andre.

For mange blir Team Rynkeby som en stor familie. Noen er med oss i mange år.

Kenneth Baltzersen, Country Manager Team Rynkeby

Før avreise til Paris, er ofte syklistene innom flere sykehus rundt omkring i landet på besøk. – Flere lag har for eksempel vært innom Rikshospitalet hvor de har spist lunsj på gressplenen utenfor.

I fjor syklet 10 lag fra forskjellige steder i landet 120 mil i Norge. – Vi endte til slutt opp i Trondheim, sier Baltzersen og forteller at de var rundt 1000 personer ved innkomsten til Trondheim torg.

Ryggmargen vår på vei til Paris

I år er målet å sykle 150 mil i Europa. Det er ni lag som skal sykle til Paris med avreise fra Oslo rådhus 8. juli. – I tillegg til våre 300 syklister, så er serviceteamet på 60 personer helt uunnværlige.

Serviceteamet kjører en bil bak lagene og har med seg hjul og folk som kan skru sykkel, dersom det oppstår noen problemer. – Underveis på turen er de også med og rigger til lunsj, organiserer hoteller, bagene våre og utstyr. Serviceteamet er ryggmargen vår på vei til Paris, sier Baltzersen. Sykkelturen skal gjennomføres på ni dager. – Til slutt ender vi opp i Paris sammen med 2500 gule syklister fra hele Europa. I løpet av en time kommer alle syklistene inn. Da er det mye kjærlighet og tårer.

Kunne du tenke deg å bli en del av Team Rynkeby? De har lokallag rundt omkring i hele landet.