Dette blir et billøp du aldri før har sett maken til!

Simracing

Simracing er bilkjøringens svar på E-sport. Flere av Norges beste Simracere er påmeldt, og alle kommer til å gjøre alt for å vinne, forteller Simen Brunstad, en av initiativtakerne som skal kommentere sendingen.

Løpet vil være en fantastisk opplevelse som jeg vet førere og seere sent vil glemme. For egen del gleder jeg meg også til å snakke med mennesker som vil fortelle om sine erfaringer, og omsider å få overrekke en forhåpentligvis stor pengesum til Barnekreftforeningen når innsamlingen er over i slutten av Juni!

Brunstad forteller at løpet vil foregå slik som et billøp gjør i virkeligheten, selv om førerne kjører i en simulator- altså så tett på realiteten som mulig.

– Det finnes flere simulatorer, men den mest populære i Norge er iRacing. Her kan deltagerne velge alle slags biler, fra en gammel Mazda Mx- 5, helt opp til en Formel 1. Under Simraing løpet vil også førerne få mulighet til å kjøre med Barnekreftforeningens gullsløyfe på bilen.

Slik kan bilen se ut.

Brunstad forteller at mange som kjører i virkeligheten, også bruker simulator for å forberede seg til løp, da banene er laserscannet ned til minste detalj. Bilene i simulatoren er bygd sammen med bilprodusentene for å sørge for at de fungerer så likt virkeligheten som mulig.

Vil bidra til forskning på barnekreft
I fjor hadde bilentusiastene en lignende innsamling for Blå Kors. Det ga mersmak, og i år vil de støtte Barnekreftforeningen!

De fire initiativtakerne, Simen Brunstad, Markus Gjesdal, Simen Næss Hagen og Børge Bernes, har et mål om å samle inn 150 000 kroner til saken. Allerede har de fått inn penger fra deltageravgiften på 200 kroner, som går direkte til Barnekreftforeningen. Se Spleisen her

"Kreft hos barn er en forferdelig sak, og vi ønsker å gjøre vårt for å bidra til forskning og oppfølging av dem som er berørt av dette".

Simen Brunstad

Actionfylt sending

Sendingen som går av stabelen søndag 6. juni kl 19.00 vil strømmes fra YouTube og være mulig å følge for alle som ønsker. Det vil bli høy hastighet og masse action, melder Brunstad. Over 70 førere er påmeldte, og flere vil komme til rett før sending.

Vi vil gjennomføre intervjuer med førere, med Barnekreftforeningen og andre relevante personer. Vi håper å gjennomføre den største delen av innsamlingen i løpet av sendingen.

Brunstad forteller at det norske Simracing-miljøet har eksplodert i størrelse og omfang under den pågående pandemien.

"Det kjøres flere norske og nordiske serier som har fullsatt startliste hver eneste uke, og populariteten bare fortsetter å vokse. Vi opplever at det er stort engasjement rundt dette initiativet i Simracing-miljøet, og gleder oss til å samles for en god sak!

Simen Brunstad

Se mer på Norwegian SimRacing Channel sin Facebookside og få med deg sendingen via deres YouTube kanal