Med Luftforsvaret til Paris

Skvadrontur til Paris

Blant de heldige som fikk være med i år var familien Kvaløy Alnes fra Trøndelag. Julie Kvaløy Alnes var bare fem år gammel da hun fikk påvist hjernesvulst i 2014. Siden den gang har hun hatt tre tilbakefall. Behandlingen har bestått av operasjoner og stråling. Totalt har hun fått 68 strålebehandlinger mot hodet, og vært behandlet med cellegift i til sammen mer enn 3 ½ år.

Hjernesvulster hos barn forårsaker flere senskader enn andre kreftformer. Hjernen er sentral for tanker, minner og følelser. Også for våre fem sanser, motoriske ferdigheter og andre grunnleggende funksjoner som hjerte, sirkulasjon og pust. Derfor er hjernesvulster spesielt problematisk.

Julie går fortsatt på cellegift, og sliter med senskader etter behandlingen. Blant annet har hun problemer med å konsentrere seg og blir fort sliten. Cellegiften gjør også at hun er mye kvalm. Mamma Anita beskriver det som å gå med influensa i kroppen, hele tiden.

Det var derfor et kjærkomment avbrekk for familien på fem, å få lov til å reise på tur til Paris med Barnekreftforeningen.

– Det var stor jubel i det vi fikk beskjed om at vi fikk reise til Disneyland, sier mamma Anita. Hele familien har sett frem til dette gjennom hele sommeren.

Ikke noen vanlig flytur

Hercules hører til 335-skvadronen som holder til på Gardermoen. Ideen til tur med Hercules fly kom fra en ansatt i 335-skvadronen som fikk et barn med en kreftdiagnose. Med egen erfaring med et kreftsykt barn kom ønsket om å kunne gjøre noe for andre som var i samme situasjon.

Ikke noen vanlig flytur. Foto: SALT Studio Svein-Are Tollås

Hercules er ikke et vanlig fly, men et taktisk transportfly som har i oppgave å frakte personell og materiell for Forsvaret. Allerede tirsdagen etter helgen i Paris, skulle flyet videre til Jordan og Irak, med støtte til norske styrker som er der.

Familien bestående av mamma Anita, pappa Johan, Julie på 10 år, Elias på 13 år og Lovise på 7 år, var forberedt på mye støy fra flyet. De hadde doble hørselvern, og hadde i forkant snakket om at det ble en litt annen flytur enn hva de er vant med.

– Vi var alle veldig spent på hvordan det kom til å gå, men det gikk veldig bra og var en utrolig artig og minnerik opplevelse, sier Anita.

Været i Midt-Norge kan være humørsykt, og medlemmene fra Barnekreftforeningen reiste fra regn og vind i Trøndelag og Møre og Romsdal, til nydelig sommervær i Paris.

– Turen ble en flott forlengelse av sommeren. Vi fikk tre flotte dager i parken med karuseller, berg og dalbaner, parader og show.

Første gang i berg og dalbane

Apropos berg og dalbane, vi hørte at dette var første gang du tok berg og dalbane, stemmer det Anita?

– Haha, dere har hørt det ja. Det stemmer nok, og det var virkelig en opplevelse, forteller Anita hjertelig. Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle våge å prøve, men jeg var like ivrig som barna, flirer Anita.

Mamma Anita, pappa Johan, Julie på 10 år, Elias på 13 år og Lovise på 7 år. Foto: SALT Studio Svein-Are Tollås

Disneyland Paris består av to parker, Disneyland Park og Walt Disney Studios og ligger cirka 30 km øst for Paris. Parken har alle våre favorittfigurer og karakterer fra Walt Disneys filmer. Disneyland Paris er faktisk den nest største Disney-parken i verden, etter Shanghai i Kina.

– Det beste minnet fra turen må være å se den enorme gleden til Julie og de andre barna, og ikke minst å få være sammen som en familie. Julie var i tillegg i veldig god form denne helgen. Og vi hadde med vogn, slik at hun kunne få hvile seg mellom hver attraksjon, noe som fungerte veldig bra.

– Jeg er takknemlig for at Luftforsvaret arrangerer en slik tur. Det er et utrolig flott tilbud som de gir barna og familiene som er rammet av barnekreft, og jeg er imponert over hvor godt tilrettelagt alt var. Når vi kom frem til hotellet fikk vi utdelt billetter til Disneyland og Disney Studio, matkuponger og prioritetskort slik at vi slapp de lange køene.