Til deg som skal feire jul uten en av dine kjære

Trøst

Alt som skjer for første gang etter at barnet døde, kan oppleves som ekstra vondt og smertefullt. Men, dager en har gruet seg for på forhånd og planlagt, blir ofte ikke så vonde som det uforberedte som smetter inn og rammer hardt.

Marianne Straume er spesialist i klinisk psykologi, og er faglig ansvarlig for de årlige sorgsamlingene for familier i regi av Barnekreftforeningen.

Selv om det ikke finnes en fasit på hvordan man best mulig kommer seg igjennom den første julen uten sin kjære, og hver familie har sin måte å komme gjennom slike dager på, så har Marianne hjulpet oss med å sette sammen noen råd som kan være til støtte og hjelp.

Marianne anbefaler å tenke gjennom juletradisjonene, og se om det er noe en ønsker å gjøre litt annerledes eller nytt for å dempe sorgtiggere, og tenke gjennom hvilke av juletradisjonene det er viktig å ta med videre. For eksempel velge noe ny julemusikk, pynte litt forskjellig fra før, eller endre noen adventstradisjoner og mattradisjoner. Noen endrer tradisjoner for alltid, andre kun de første årene.

Det er viktig å huske at familien er sammen i sorgen. Og det er lurt at familien snakker sammen på forhånd om hva man ønsker å gjøre i julen, og hva som føles riktig.

Marianne Straumes råd for høytider og merkedager (2021)

• Forberede seg ved å tenke gjennom på forhånd hvordan en ønsker å markere jul / bursdag
  • Ta med søsken i planleggingen – hva ønsker hvert enkelt familiemedlem
  • Sette av tid til å minnes den dere mistet, og så tid til å være mer til stede her og nå med de andre barna, slik at de kan være midtpunktet
  • Hente frem bilder og gode minner
  • Tenne lys
  • Gå på graven
  • Tegne et bilde / skrive brev til den som er død

Gave

Med din gave, gir du barn og familier som er rammet av kreft, håp i en vanskelig tid. Sammen skal vi finne bedre behandlingsmetoder, slik at flere barn får et godt liv etter behandling. Tusen takk!

Om gaven
Om deg