Selger T-skjortene som hedrer barn med kreft

Gründerne bak Ungehelter: Sebastian Stensli Melvold,  Mikkel Odden Berg , Henrik Hammer Normann , Ahmed Rehman, Sander Engebretsen Bjørke

Sebastian Stensli Melvold, en av gründerne i elevbedriften forteller at de deler Barnekreftforeningens visjon om at ingen barn skal dø av kreft.

"Vi syns Barnekreftforeningen gjør et utrolig viktig arbeid når det kommer til å hjelpe barn med kreft. Vi ønsket derfor at så mye som mulig av pengene skulle gå direkte til deres arbeid".

Sebastian Stensli Melvold

Sebastian forteller at de fikk 200 T-skjorter sponset av Ragn Sells, og at de prøver så langt det går å levere T-skjortene til kundene selv. Om de bor innen rimelig avstand vel og merke.

– På den måten slipper kunden mye av fraktkostnadene, og vi håper det bidrar til at flere ønsker å kjøpe T-skjortene, sier Sebastian.

Førsteklasses malerier på skjortene
Sebastian som jobber på barneskole, fikk med seg seks flinke førsteklassinger fra Skjønnhaug aktivitetsskole til å bli med på prosjektet, og lage maleriene som omsider ble trykket på T-skjortene. Baseleder på aktivitetsskolen gjorde prosjektet «male til kreftsyke barn» om til en læringsstøttende aktivitet.

Barna fikk selv velge motiv etter at de hadde fått informasjon om hvordan det er å være barn på sykehus som ikke kan leke med andre barn. Ettersom de er såpass unge var det nok informasjon til at de fikk gode ideer til hva de kunne tegne.

Å starte elevbedrift under en pandemi
Det er ingen tvil om at det er flere utfordringer som dukker opp når man skal starte opp en velfungerende nettbutikk, og attpåtil står midt i en pandemi.

Sebastian forteller at de måtte endre noen av planene sine underveis, både når det gjaldt å få tak i barn til å lage kunsten til T-skjortene, i tillegg måtte de bytte trykkeri midt i prosessen.

– Alle utfordringene har resultert i at vi har lært av det. Vi har også blitt mye dyktigere i faget digital markedsføring, samtidig som vi har lært hvordan man oppretter en stilren nettbutikk, sier Sebastian.

God respons
De ivrige gründerne har fått god respons så langt og har allerede samlet inn 35 000 kroner til Barnekreftforeningen.

– Vi er veldig stolte av at vi har klart å opprette noe eget som går såpass bra som det gjør. I tillegg er vi utrolig stolte av at vi kan gi til en organisasjon som Barnekreftforeningen, forteller Sebastian.

Planen nå er å få solgt alle T-skjortene. Gutta har allerede ønsker om å få til en kolleksjon til, og håper at det vil la seg gjøre selv om gruppen er i fulltidsjobber samtidig som de snart skal skrive bacheloroppgaven sin.

Ønsker du å få hjelp til din elevbedrift? Kontakt oss og få inspirasjon til innsamlingsaktiviteter her.