MR-undersøkelse

MR blir benyttet ved undersøkelser der andre diagnostiske metoder er utilstrekkelige eller som supplement til andre metoder. MR-undersøkelse gir spesielt god fremstilling av forandring i muskulatur, bindevev og sentralnervesystemet. I tillegg kan MR fremstille sykdomsforandringer i skjelettet, hjertet, brystet, blodårer, urinveier og bukorganer, inklusiv tarmsystemet.

Slik er undersøkelsen

Barn som skal til MR-undersøkelse blir ofte lagt i narkose. Det er fordi man må ligge helt stille over tid, og for barn kan dette være vanskelig å få til.

Når bildene blir tatt, går MR-personalet ut av undersøkelsesrommet, men de kan se og følge med på barnet gjennom et vindu og via kameraovervåking. Anestesilege og sykepleier vil være tilstede sammen med barnet under hele undersøkelsen.

Varigheten kan variere, avhengig av hva som skal undersøkes, alt fra 30 til 60 minutt er vanlig. Med forberedelse til narkose vil hele undersøkelsen kunne ta fra en til to timer.

Etter undersøkelsen

Bildene blir gransket av en radiolog som lager en skriftlig rapport av hva bildene viser. Rapporten blir sendt legen som henviste barnet til MR innen en til to uker. Er barnet innlagt på sykehuset, vil resultatet av undersøkelsen, bli gitt av legen dagen etter selve undersøkelsen.

Kilde: OUS

Bli medlem

Vi er her for deg som er i familie til et barn rammet av kreft! Ved å bli medlem hos oss, vil vi gi deg støtte og tilbud. Ønsker du bare å støtte oss, må du velge et støttemedlemskap. Takk til alle som er med og støtter!