Vær på lag med Jesper i kampen mot barnekreft

Jesper Lilleskare og kapteinen i Brann Jesper Lilleskare fikk drømmedag hos Brann Fotballklubb og møtte sin store helt - Branns kaptein Sivert Heltne Nilsen.

Annenhver dag rammes et barn av kreft i Norge. For ett år siden inntraff det utenkelige familien Lilleskare.

Vær på lag med Jesper i kampen mot barnekreft. Ta på deg din favoritt fotballdrakt fredag den 5. mai og bli med på FotballtrøyeFredag! Vi har ingen barn å miste.

I en bil på vei fra Fyllingsdalen sitter Jesper med foreldrene Bjørn Erik og Hege. Dagen er 10. april, og Branns herrelag skal spille sin første kamp tilbake i Eliteserien. Seksåringen kan kjenne det krible i magen når han ankommer Brann Stadion og gleder seg til kamp. Lite vet han om hva som egentlig venter han.

Veien videre er nemlig ikke ut på tribunen, men ned til garderoben. Ned for å møte en gammel kjenning - Branns kaptein Sivert Heltne Nilsen. I fjor møttes de for første gang under «Ferie med mening», et ferietilbud for barn med kreft i regi av Barnekreftforeningen. Da var situasjonen en ganske annen for lille Jesper.

- Mamma, jeg får ikke puste

Det var en regntung marsdag da det verst tenkelige skjedde. Jesper hadde over en lengre tid slitt med pusten, og legene mistenkte både bronkitt og falsk krupp. Medisinene hjalp litt, og familien håpet på bedre tider.

Men denne fredagen tok livet en brå vending da femåringen ropte på dem fra soverommet. Hege husker desperasjonen i blikket til sønnen som satt på knærne i sengen sin og inderlig ba om hjelp:

- Mamma, jeg får ikke puste, sa Jesper. Jeg prøvde å holde rundt ham for å roe situasjonen, men han ble heller krakilsk av smertene. Plutselig blir han blå i fjeset, før han forsvinner, forteller mamma Hege Lilleskare

Herfra skjer ting fort. Hege og Bjørn Erik får ikke liv i sønnen, og tre ambulanser ankommer stedet. Den lille kroppen trilles ut i en bil, mens foreldrene settes i en annen. De husker at et ambulansepersonell ba dem om å være forberedt, før det bar videre opp til Haukeland. Der ble de møtt av hva de kaller et organisert kaos.

Pustet gjennom en sytråd

Jesper blir så fraktet til Oslo i luftambulanse. Dette var langt fra risikofritt, men risikoen ved å la han bli værende var større. Sjokket er stort da Hege og Bjørn Erik ser sønnen igjen på barneintensiven ved Rikshospitalet - i koma og koblet til en rekke maskiner.

Det skulle ta fem dager før deres øyne møttes igjen. Jesper får konstatert lymfekreft, sentrert i brystet. Den dramatiske marsdagen hadde han hatt lufttilførsel på størrelse med en sytråd.

- Vi er takknemlige for at det var en svulst uten spredning og at de raskt klarte å få kontroll på den, sier Bjørn Erik, før han fortsetter:

Ferie med mening

Sist Jesper møtte Branns kaptein var det bare måneder etter hjertestansen. Nå står han her, ett år senere, med rak rygg og lys i øynene idet Sivert kommer til syne. Seksåringen får overrakt full drakt og blir tatt med inn i garderoben for å få den signert av hele fotballaget.

Sivert selv husker godt «Ferie med mening», hvor han spilte fotball med barna.

Ting som dette er så viktig å stille opp på. Jeg er sikker på at det betydde mer for meg å møte dem enn omvendt, sier han.

Sivert Heltne Nilsen, kaptein i Brann

«Ferie med mening» er bare et av mange tilbud Barnekreftforeningen tilbyr dem som er berørte av barnekreft. Samlingen er et pausested for familier med barn for syke til å kunne dra på ferie. Her er det sykepleiere og sykehus like i nærheten, i tillegg til andre familier i samme situasjon. Dette var noe av det aller fineste, ifølge Jespers pappa:

- Dette fellesskapet er veldig viktig. Det er alltid noe man lurer på, og andre som har vært i samme situasjon. Ingen sykdomsforløp er like, men det har likevel vært til stor hjelp.

Barnekreftforeningen har vært uvurderlige

Tidlig i Jespers sykdomsforløp fikk foreldrene en mappe med informasjon om Barnekreftforeningen på barneklinikken. De var aldri i tvil om at de skulle melde seg inn. Da Bjørn Erik forteller hva foreningen har betydd for dem, fylles øyene av tårer.

Barnekreftforeningen har vært uvurderlige. De er vanvittig flinke og spiller en viktig rolle i livene til dem som rammes av barnekreft. De gjør så mye for at vi skal ha det best mulig, og det har betydd masse i en traumatisk tid.

Pappa Bjørn Erik Lilleskare

Utover støtte og tilbud til barn og familier rammet av barnekreft, går donasjonene Barnekreftforeningen mottar til familiesentre og livsviktig forskning. Barnekreft er nemlig fortsatt den vanligste dødsårsaken for barn i alderen 1-14 år i Norge.

Livsgnisten er tilbake

Jespers prognoser er gode, men han får fortsatt medisiner gjennom en sonde og har et Hickman-kateter i brystet. Han vil være under behandling frem til mars 2024. Ifølge Bjørn Erik er han tross sin unge alder flink til å informere de rundt seg om sykdommen:

På skolen dro han opp genseren og viste frem Hickmanen, slik at klassekameratene skulle være litt ekstra forsiktige med han.

Likevel er det lite som i dag tilsier at den livsglade seksåringen har kreft. Han er tilbake på skolen for fullt og har masse energi. I tillegg blomstrer hans store interesse for Teslaer og fotball som aldri før.

Utover Brann har han også et annet favorittlag, nemlig hans eget; Løv-Ham. På grunn av de tøffe behandlingene har ikke Jesper kunnet være like aktiv som vennene på fotballen det siste året, men er ikke i tvil om hva han liker aller best:

Så enkelt er det å delta på FotballtrøyeFredag:

Les mer om Fotballtrøyefredag her

- Tenk om de ler av sonden min

Smilet står fra øre til øre idet Jesper entrer gressmatta på «Staddaen», og smilet går nesten rundt da han får vite at han faktisk skal få lov til å spille på selveste Brann Stadion. Han er ikke akkurat vond å be. Latteren sitter løst der han suser rundt i full fart og dribler foreldrene, som om han ikke har gjort annet.

Minuttene teller nå ned mot kamp. I det ene øyeblikket er seksåringen henrykt over at det er solgt over 14.000 billetter, i det neste innser han hva dette betyr. Gutten fra Fyllingsdalen skal nemlig ha en helt spesiell rolle; selveste maskoten. Et alvor preger plutselig de store øynene idet han ser utover det enorme stadionet:

- Tenk om de ler av sonden min, utbryter Jesper.

Turen opp i «Hjertelosjen» får han heldigvis på andre tanker. Dette er en egen VIP-losje for syke barn og pårørende, etablert av Brann sammen med Haukeland sykehus og engasjerte samarbeidspartnere. Her finner man banens beste utsikt, Playstation og godterier så langt øyet kan se. Iveren er nå tilbake i Jesper:

- Jeg gleder meg til å se alle menneskene!

Ståpels på Staddaen

Musikken og trampeklappen ljomer ute på Brann Stadion. Rett innenfor står det et oppstilt fotballag i rødt. Jespers lille hånd slipper nå pappas store, og han går målbevisst bort til kapteinen i front. Hånd i hånd leder de Brann ut i kampen.

Den skjebnesvangre marsdagen er med ett så langt unna, der seksåringen står stolt midt på banen med alle øyne rettet mot seg. Applausen står nærmest i taket da maskoten annonseres over høyttaleranlegget foran tusenvis av tilskuere: Det er ingen ringere enn 6 år gamle Jesper fra Fyllingsdalen.

Høydepunktene vil ingen ende ta. Kort tid etter kampstart setter Brann første mål, etterfulgt av to til i samme omgang. Jesper er i ekstase og jubler av full hals med mamma og pappa, godt plassert på VIP-plasser. Det viser seg at Brann virkelig vet hvordan å skape en drømmedag for en liten gutt.

- Det var så gøy da Sivert scoret og alle jublet! sier Jesper entusiastisk etter at seieren er et faktum.

Seksåringen gleder seg til å kunne fortelle hva han har opplevd på skolen dagen etter. Han er ikke den eneste som er strålende fornøyd med opplevelsen. Hege er takknemlig for Barnekreftforeningen flotte initiativ, og videre for at Brann ga sønnen deres denne uforglemmelige dagen:

Det var fantastisk generøst av Brann å stille opp for Jesper på denne måten.

Mamma Hege

Fredag 5. mai 2023 inviteres du til å delta på Barnekreftforeningens årlige markering mot barnekreft; FotballtrøyeFredag. Denne dagen kan alle bli med i kampen mot barnekreft ved å ikle seg fotballdrakt. Uavhengig av hvilket lag ditt fotballhjerte banker for, er det bruk for ditt heiarop og støtte.

I løpet av to år har FotballtrøyeFredag blitt en av Barnekreftforeningens viktigste aksjoner, hvor alle oppfordres til å vise sin støtte til barn med kreft og samle inn penger til livsviktig forskning. 5. mai er derfor målet å samle hele befolkningen til Norges viktigste og mest fargerike lag.

Om du ønsker å gjøre en ekstra innsats, kan du også engasjere arbeidsplassen din til å delta. Dette gjør allerede store og kjente merkevarer som Norges fotballforbund, Elkjøp, XXL sport og villmark og JYSK. Grunnene for å delta er mange, ifølge Trine Nicolaysen, generalsekretær i Barnekreftforeningen.

FotballtrøyeFredag arrangeres for å sette fokus på, og bidra til, den viktige kampen mot barnekreft. Barn har mye de skal oppleve, og vårt mål er at ingen barn skal dø av kreft.

Alle bidrag hjelper

I dag overlever 4 av 5 barn med kreft i Norge, og overlevelsesraten har over en femårsperiode gått fra 80 til 85 prosent. Dette er takket være mer forskning på feltet. Av de 22 millionene Barnekreftforeningen delte ut til dette i år, kom over 2 millioner kroner fra FotballtrøyeFredag. Det viser hvor viktig denne aksjonen er.

– Barnekreftforeningen har siden 2017 totalt delt ut 164,5 millioner kroner, fordelt på over 70 ulike forskningsprosjekter. Før 2017 var det svært lite forskning på barnekreft i Norge, sammenlignet med Sverige og Danmark, sier Nicolaysen.

Årsaken til at det ble en kobling mellom nettopp fotball og barn og unge med kreft, er hva fotballen symboliserer. På fotballbanen opplever barn lek og mestring, har det gøy med venner, ser opp til forbilder og tør å drømme. Det er slik barn skal ha det, ikke lenket til en sykeseng.

Mange barn som er behandlet for kreft, kan ikke lenger utøve sin favorittsport. Så mange som 70 prosent utvikler seneffekter som en konsekvens av den tøffe kreftbehandlingen.

Generalsekretæren har en siste oppfordring om man fortsatt er i tvil om å delta på FotballtrøyeFredag 5. mai:

- Mange barn som er innlagte på sykehus, drømmer om å komme tilbake til fotballen. Det skal vi kjempe for sammen. Vi ser et enormt engasjement for saken og blir rørt over hvor mange som stiller «klar til kamp» denne dagen. Uansett hvilket lag som er ditt hjerte nærmest, har vi bruk for ditt heiarop og støtte.

FotballtrøyeFredag-2

Dette er en anonym gave, du binder deg ikke til noen ting!
Om bedriften
Om kontaktpersonen