Norges mest fargerike fotballag

Stort engasjement på FotballtrøyeFredag

Hundrevis av #fotballtrøyefredag-øyeblikk ble delt i sosiale medier, og sammen klarte vi å samle inn nærmere 700.000 kroner til vårt arbeid for barn og unge med kreft.

Barn har mye de skal oppleve. De har mange drømmer - om å bli friske, men også om å score mål for laget sitt en dag. De trenger forbilder og rollemodeller på veien. Fotballen er en arena der barn kan utfolde seg, oppleve mestring og se opp til sine helter.

Trine Nicolaysen, daglig leder i Barnekreftforeningen

Og selv om en fotballtrøye i seg selv ikke kan gjøre noe for å redusere dødelighet, senskader og plager i forbindelse med kreftsykdommen mener vi i Barnekreftforeningen at FotballtrøyeFredag er en viktig anledning til å spre budskapet vårt.

Målet med FotballtrøyeFredag var å samle ett stort lag med "vanlig folk", fotballentusiaster, klubber, foreninger og bedrifter i kampen mot barnekreft. Konseptet var enkelt: ta på din favorittrøye, vipps 50 kroner til 705404 og del ditt #fotballtrøyefredag-øyeblikk i sosiale medier.

At fotballen skaper stort engasjement og mye følelser er det liten tvil om, og FotballtrøyeFredag ble intet unntak. Responsen var overveldende og det tikket inn flere hundre hilsener fra enkeltpersoner, bedrifter, fotballag og andre som ønsket å støtte saken. En av de som sto i bresjen for å spre budskapet på arbeidsplassen var vår samarbeidspartner Elkjøp. Med stor stolthet sto over 4000 elkjøpere klare i sine fotballtrøyer da arbeidsdagen startet fredag 3. desember.

Godt støttet av hele fotball-Norge klarte vi å samle inn nærmere 700.000 kroner, i tillegg til å rette et stort fokus mot barnekreftsaken. Sammen kommer vi nærmere målet om at ingen barn skal dø av kreft – og vi kan fortsette å jobbe for ett bedre behandlingstilbud for barn med kreft og deres familier.

Tusen takk til alle som var med på laget under årets FotballtrøyeFredag!
Vi gleder oss allerede til neste år. Vil du lese mer om konseptet, kan du gjøre det her.

En ekstra takk til Marius Klemo, Ronny Madsen, Elkjøp Norge, Schibsted Partnerstudio, DnB, Arsenal Norway, Rosenborg Ballklub, Supporterunionen, Villa Skaar, Dagens Næringsliv, Facebook, Norges Fotballforbund, Norsk Toppfotball og Norsk Supporterallianse - for stort engasjement og hjerte for den viktige saken vår.