Organisasjonstalent med hjerte for barnekreftsaken

Et forrykende danseshow

Sander Mathisen Skjerva fra Gran på Hadeland er den unge mannen bak arrangementet, og et organisasjonstalent uten like. Gjennom sine 19 leveår har han allerede opparbeidet seg hele ni år med erfaring.

Bare 10 år gammel startet han å arrangere små show i familieselskaper. Showene ble stadig større for hvert år, og i 6. og 7. klasse arrangerte han show til skoleslutt med elevene på skolen. Konseptet ble deretter flyttet fra barneskolen over til Hadeland Kultursal da Sander gikk i 8. klasse. Her holdt han danseforestillinger i to år og billettene gikk unna på et blunk.

Sander Mathisen Skjerva er et organisasjonstalent uten like. Foto: BT STOKKE AS

Vil bidra til kreftsaken

Sander bestemte seg for å bidra til kreftsaken da tanta hans ble diagnostisert med uhelbredelig kreft. Han ga overskuddet fra forestillingene til Kreftforeningen i to år, og siden ble det Barnekreftforeningen.

– Vi ønsker å gi penger til Barnekreftforeningen fordi vi er så mange barn og unge på scenen. Vi mener også at Barnekreftforeningen er en god aktør å gi overskuddet til, sier Sander.

Han fikk høre om Barnekreftforeningen da han ble invitert med i et møte hvor han møtte noen som fortalte hva Barnekreftforeningen hadde gjort for dem.

– Dette møtet gjorde inntrykk, og dermed ble vi enige om at vi skulle gi hele neste års overskudd til Barnekreft­foreningen. Dette har blitt en fast avtale, og overskuddet fra showene har gått til Barnekreftforeningen både i 2019 og 2021.

Med seg har han en gjeng med frivillige som hvert år jobber for at showene skal bli enda bedre og større.

Planlegger i god tid

Å planlegge for et stort show krever et godt stykke arbeid, og det tar mye tid. Sander kan fortelle at det kan ta opptil to år å planlegge, litt avhengig av hvilke artister som skal være med.

– Vi starter som regel planleggingen for neste show uken etter endt show. Da er det bare å sette i gang med å finne datoer for øvinger, show, opprigg, booke artister og få på plass det tekniske.

Sander har hovedansvaret for at lokaler og artister blir booket, bemanning, sikkerhetsplaner og alt som hører med. Han er dessuten koreograf for mange av danserne, syr sammen programmet, og bestemmer hvordan scenen skal se ut. Sander får god hjelp og veiledning av Morten Wien og andre i bransjen. Når showet nærmer seg, delegerer han noen av de store oppgavene til frivillige som har erfaring på de feltene det gjelder.

Koreografien til dansene var inspirert fra filmer og kjente sanger, og kvelden ble en festaften som vil sitte i minne lenge. Foto: Rune Goddokken

Får med seg kjendisene

De siste årene har showet blitt mer og mer publikumsrettet og Kultur mot kreft har gått «all in». De har hyret inn store navn, pyroteknikk samt lyd og lys av ypperste kvalitet.

– Vi pruter så langt vi kan, og de fleste er villige til å gi oss gode priser, sier Sander.

Sander forteller at det krever mye for å få med store navn som Lisa Tønne og Wenche Myhre.

– Jeg må hente inn alt av informasjon fra priser på overnatting til låtvalg. I tillegg må jeg jo skrive manus til konferansieren. Vi fikk jo ganske god tid på å planlegge showet i år, siden det egentlig var planlagt til 2020, men avlyst på grunn av Covid-19. Så da kunne showet i år bli enda bedre, sier han fornøyd.

Han tar en pause, og smiler bredt.

– Det er jo veldig gøy å få muligheten til å inkludere store navn som Vegard Harm, Helene Olafsen, Lisa Tønne og Wenche Myhre, legger han til.

Hovedartist var selveste Wenche Myhre med band. Foto: Rune Goddokken

Å planlegge under en pandemi

Å planlegge et stort kulturelt arrangement under en pandemi er ikke bare bare. Sander forteller at de har klart å gjennomføre et show med rundt 90 personer på, bak og ved siden av scenen, og 450 publikum­mere, uten et eneste smittetilfelle.

– Man har et stort ansvar for mange mennesker, og det har gjort at vi har måttet tenke nytt, ikke bare for publikum sin del, men også for artistene. Alle skulle holde avstand, og ikke bruke samme gjenstan­der som andre. Vi tenkte ut en rekke ulike løsninger, og endte opp med å ha ulike soner for publikum frem til samme dag som showet skulle være. Vi endte opp med å stenge billettsalget på 500 mennesker som alle var i samme kohort, det gjorde jobben for de frivillige mye lettere.

Artistene ønsker seg tilbake

– Responsen fra publikum og artistene har vært utrolig gode, og alle som har svart på undersøkelsene våre sier de vil tilbake, forteller en fornøyd Sander til Våre Barn.

Han tror grunnen til at de vil tilbake er fordi de har god struktur i hvordan programmet legges opp og gjør ting backstage, i tillegg til at det er et hyggelig sted å oppholde seg.

200 000 til Barnekreftforeningen

Barnekreftforeningen er selvsagt utrolig imponert over det Hadelendingen har fått til. Kultur mot kreft har genert over 200 000 i overskudd til sammen de siste årene, som har blitt gitt til Barnekreftforeningens arbeid. Det er Sander og samarbeidspartnerene meget stolte av.

– Vi har våre inntekter fra billettsalg, sponsorer og kiosk. Men sponsorer er nok den største inntekten i tillegg til billettsalget. Vi har også fått gode priser fra leverandører som har gjort at vi kan holde billettprisene på et gunstig nivå for de som kjøper dem.

Nytt show i 2022

Sander er allerede i gang med å planlegge neste show. Datoen er allerede satt, og 20. november 2022, kan du få med deg Kultur mot Kreft i Hadeland Kultursal.

Følg med på Facebooksidene deres: www.facebook.com/kulturmotkreft

Gave

Med din gave, gir du barn og familier som er rammet av kreft, håp i en vanskelig tid. Sammen skal vi finne bedre behandlingsmetoder, slik at flere barn får et godt liv etter behandling. Tusen takk!

Om gaven
Om deg