MR i VR, en magisk opplevelse

MR i VR - en magisk opplevelse Barna kan gjennomføre MR-undersøkelse på maskoten Bravur før de selv kjøres inn i maskinen.

– Målet er å bruke teknologi barn synes er spennende til å gi realistiske forberedelser på deres premisser. Dette håper vi vil bidra til å redusere behovet for narkose, forteller prosjektleder Marianne Hjelset i Axbit, selskapet som står bak VR-appen.

Lystbetont læring

VR, eller virtuell virkelighet, er en heldigital verden som i stor grad føles ekte. Skjermer inne i et headset gir opplevelsen av å være til stede, bevege seg rundt og bruke gjenstander i de digitale omgivelsene

– VR er en unik opplevelse vi anbefaler å prøve. Det er overraskende hvordan VR får hjernen til å tro at virtuelle sanseinntrykk er virkelige, sier Hilde Navarsete, designer i Axbit.

VR-appen «Tento», som på latin betyr å «prøve, teste eller mestre», simulerer en MR-undersøkelse, og er utviklet for barn fra 6 – 14 år. Prosjektet ble initiert av Brage Bang, tidligere ansatt i Axbit. Prosjektet er støttet av Stiftelsen Dam.

Ved at barna blir kjent med lydene, hvordan maskinen ser ut og hvor viktig det er å ligge stille, vil de føle at de er «flinke» til å ta MR, i god tid før selve undersøkelsen.

Gjenkjennelse gir trygghet

Fra og med høsten 2023, kan barn som skal ta MR låne VR-briller på sykehuset i forkant av undersøkelsen.

– Samtaler med Barnekreftforeningen og OUS avdekket behovet for informasjon om MR tilrettelagt for barn.

Man savnet et verktøy for å trygge barna. Samtidig vil dette hjelpe radiografene med å effektivisere undersøkelsene.

Marianne Hjelset, prosjektleder i Axbit

– Vi har hatt workshops med barn og tett dialog medfagpersoner i utviklingen av spillet, forteller Hjelset. – Vi har besøkt MR-avdelinger for å ta opp lyd, og bilder av ekte maskiner pryder veggene i Tento. Slik vil barna kjenne igjen både opplevelsen og omgivelsene når de kommer på sykehuset.

Stjerner og konfetti

Venterommet er, i likhet med på virkelige sykehus, stedet der opplevelsen starter. I Tento er det her barna blir kjent med kontrollene og uglen Bravur, spillets maskot.

Fra venterommet teleporterer spilleren inn i forberedelsesrommet, der alt av metall må fjernes, før ferden fortsetter til undersøkelsesrommet. Her tar barna MR på Bravur, og når de føler seg klare, kan de selv legge seg på benken og kjøres inn i maskinen. Ligger barnet rolig lenge nok, vil et klart bilde av en hjerne dukke opp på skjermen.

Ved å gjøre oppgaver i hvert rom, og til slutt gjennomføre MR undersøkelsen, vil barna samle stjerner og bli feiret med konfetti – og føle at de er skikkelig gode til å ta MR!

Du kan prøve ut Tento på disse sykehusene: Oslo universitetssykehus
St. Olavs hospital, Førde sentralsjukehus, Molde sjukehus og
Haukeland universitetssjukehus v / Energisenteret.

Gave

Med din gave, gir du barn og familier som er rammet av kreft, håp i en vanskelig tid. Sammen skal vi finne bedre behandlingsmetoder, slik at flere barn får et godt liv etter behandling. Tusen takk!

Om gaven
Om deg