Hvorfor bør jeg skrive et testament?

Mange velger å opprette testamentet da de ønsker å bestemme selv hva som skal skje med sine eiendeler når man går bort. Vi har alle en idé eller et ønske om hvordan våre verdier skal fordeles når vi dør. Ved å utarbeide et testament, sikrer man at dette faktisk blir fulgt. Les mer her

Hvordan skriver jeg et testament?

Dersom du ønsker at arven etter deg skal fordeles på en annen måte enn det som står i arveloven må du skrive et testament. Du kan skrive ditt eget testament uten hjelp fra advokat, men for at testamentet skal være gyldig, finnes det noen lovbestemte krav som må følges. Les mer her

Hvordan oppbevarer jeg testamentet?

Testamentet kan du oppbevare hjemme, i en bankboks eller andre steder der du regner med at det vil bli funnet etter at du er borte. Det sikreste er å ta med det originale testamentet til en domstol/tingrett der du bor. Dersom du gjør endringer, oppretter tilleggstestament eller nytt testament og ønsker å oppbevare det ved domstolen, må du betale et gebyr på kr 937. Når du tar med testamentet til domstolen vil de sørge for at det blir fremlagt etter at dødsfallet er registrert. Du kan lese mer om dette under Norges Domstoler

Her kan du lese mer om hva som er viktig å tenke på når du skal skrive et testament: Det gode testamentet

Kontakt oss om du ønsker en uforpliktende samtale om å gi en testamentarisk gave i ditt navn.
Trine Nicolaysen, kan svare deg på spørsmål og hjelpe deg med å sette opp et testament.

Til testamentfullbyrdere, advokater, eller privatpersoner som gjør opp dødsbo:
Gaver kan gis til: Kontonummer 7058.09.33333 merket med testamentarisk gave og avdødes navn.

Vi setter stor pris på ditt bidrag. Gaven fra deg er avgjørende for at vi skal nå målet vårt om at ingen barn skal dø av kreft.

Fyll ut skjemaet for å sende inn en forespørsel til oss

Kontaktskjema