Da læreren fikk kreft, skrev elevene bok

Håpet UB

Jentene fikk inspirasjon til å skrive boka da læreren, Hege, fortalte at hun har hatt kreft. Læreren fortalte dem at det var vanskelig å fortelle om sykdommen til barna sine. Dermed ble bokideen til «Historien om Julie» født. Jentene ønsket å gjøre det lettere å fortelle pårørende om den vanskelige sykdommen.

Historien om Julie
Boka handler om Julie på 6 år som får kreft. Historien illustrerer hvordan Julie opplever å få beskjeden om kreft, og hvordan det er å få behandling.  Gjennom historien får vi informasjon om hva kreft er, og om hva som skjer i kroppen til Julie.

Jentene startet så elevbedriften «Håpet UB» på skolen i programfaget markedsføring og entreprenørskap.

-Vi har skrevet historien selv, men vi fikk hjelp og inspirasjon fra en helsesøster, i tillegg til en 20 år gammel bok som heter «Kjemomannen Kasper».  Det er Stina Nordskog, som går på kunst, design og arkitektur på Drammen VGS som har tegnet tegningene i boka, sier Hannah.

Hvorfor valgte dere å støtte Barnekreftforeningen?

Vi ble tidlig enige om at en del av pengene til bedriften skulle gå til et veldedig formål. Vi syns Barnekreftforeningen gjør en bra jobb, og fordi boka vår er knyttet til barn som opplever kreft ønsket vi å støtte nettopp dette

Hva har dere lært av å jobbe med dette prosjektet?

Å starte bedrift er mye jobb. Det krever godt samarbeid. Mange faktorer spiller inn om man lykkes eller ikke, sier Hannah.

Hannah forteller at de til nå har solgt 43 hefter, og at det er mange som er interesserte. Både venner og familie vil støtte dem. I tillegg er det et par helsesøstre som vil bruke heftet som en ressurs på kontoret sitt. De har solgt boka via sosiale medier som Instagram og Facebook. Noen av heftene fikk de også solgt på fylkesmesterskapet de var med på i mars.

Et godt hjelpemiddel

Vi håper at barn som blir rammet av kreft eller de som kjenner noen som har kreft skal få glede av boka. Den skal også være et hjelpemiddel for foreldre og voksne som synes kreft er et vanskelig tema å snakke om, og forklare til barn.

De tre jentene ser frem til å vise frem elevbedriften og produktet sitt i NM denne uken. Mesterskapet strømmes direkte for alle deltakerne, og Barnekreftforeningen ønsker dem lykke til!

Her kan du lese mer om Håpet UB